
- RIV-en ville komme inn med en flaske vin etter god BIM-support
Niklas Gisle er BIM-koordinator i Hent, med ansvar for riggplanegging og for utvikling av BIM internt. Han forteller om et stort behov for kompetanse innen bygningsinformasjonsmodellering (BIM), også innen anlegg.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Niklas er egentlig elektriker, men fikk sansen for riggplanlegging på BIM-studiet på Fagskolen Oslo for noen år siden. Nå jobber han med blant annet visualisering av riggplan og utomhus hos entreprenøren Hent.
- Har du en episode som beskriver BIM-studiet på en bra måte, Niklas?
- Jeg var som de fleste andre av BIM-studentene utplassert i arbeidslivet i to uker på slutten av studiet. Jeg var hos Reinertsen (nå Afry) og lærte meg Autodesk Infraworks og fikk jobbe med faseplaner for en togstasjon. Programmet var forholdsvis enkelt å lære siden vi hadde brukt mange liknende programmer på BIM-studiet. Jeg ble fortalt at det jeg lagde faktisk ble lagt ved tilbudet deres.
- Et annet eksempel som viser at bransjen er interessert i kompetansen til BIM-studentene, er da Statsbygg kom med en kravspesifikasjon for et regelsett for universell utforming. BIM-studentene fikk en utfordring i å sjekke om dette var mulig, noe vi konkluderte med at var utenfor vår kompetanse så tidlig som 2. kvartal av BIM-studiet.
- Hvert år får vi på Hent nå forespørsel fra BIM-studenter om utplassering. Vi setter studentene til reelle caser. Fordi vi stoler på at BIM-studentene har den kompetansen som trengs for å fungere fra dag én egentlig.
- Det du jobber med innen anlegg/infrastruktur nå, hvordan forberedte BIM-studiet deg på dette, til tross for at BIM-studiet den gangen ikke var innrettet for anlegg?
- Enkelt forklart fikk jeg et bedre innblikk i hvordan en riggplass virker ved at vi hadde tverrfaglige caser på BIM-studiet. Selv jeg som er elektriker fikk arbeide med byggegroper og riggplanlegging. Vi fikk grundig innføring i 3D, derfor kunne jeg visualisere og planlegge i 3D. Nå lager jeg punktskyer og ortofoto for underlag til blant annet planlegging og plassering av brakkerigger.
- Når man først har lært seg noen programmer, er det enklere å lære seg nye programmer. Vi lærte oss faktisk å lære på BIM-studiet slik jeg ser det i ettertid. Har du lært Revit, Archicad og Solibri er det enklere å åpne Infraworks og lære seg det.
- En episode i jobben din nå som tydeliggjør kompetansen du fikk fra BIM-studiet?
- Jeg satt som BIM-koordinator på et prosjekt der RIV (rådgivende ingeniør VVS) nærmet seg pensjonsalder og var uten BIM-kompetanse. En innleid aktør lagde modell i Revit. Jeg brukte mange timer og dager for å supportere i Revit for dem. Det dreide seg om eksport i lokale koordinater, plassering av modell, etasjehøyder, rotasjon, you name it. Dette var mulig på grunn av BIM-studiet. RIV-en var så fornøyd at han ville komme inn til oss med en flaske vin.
- På nesten hvert prosjekt er det ting vi hjelper ingeniører og arkitekter med når det gjelder programmene. God BIM-kompetanse er egentlig mangelvare og sterkt etterspurt. Vi på BIM-avdelingen blir nå involvert på et tidligere stadier så vi kan sende over orienteringsunderlag før feilene i de digitale modellene hoper seg opp. Dette ble tatt opp med prosjekteringslederne i Hent, først i Oslo så i Trondheim.
- Hva er ditt råd til folk som vurderer å studere BIM Anlegg/Infrastruktur? Hvilket behov finnes for fagarbeidere med BIM-kompetanse i denne bransjen?
- For å ta behovene først: Grunnmengder er en utfordring på alle prosjekter, det er viktig å ikke tape penger på det. Du vil få anledning til å eksperimentere og øve på mengder i studietiden på fagskolen. Digital armering kommer mer og mer. RIB (rådgivende ingeniør bygg) og fagsjef grunn er viktige støtter, men det er BIM-teknikeren med sin fagbakgrunn som kan praktisk BIM og får det digitale til å fungere.
- Mitt råd: Ta med deg din arbeidserfaring inn i BIM-studiet. Den kompetansen du får på BIM-studiet sammen med din arbeidserfaring er gull verd, sier Niklas Gisle.