
Signerte E39-prosjekt til 538 millioner
E39-PROSJEKT: Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen og Garpestad AS signerte mandag kontrakt på bygging av ny E39 mellom Stormyra og Staurset i Heim kommune.
Bertelsen & Garpestad var en av fire leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget, og det var Bertelsen & Garpestad AS som hadde best forhold mellom pris og kvalitet.
Over en halv milliard
Kontraktssummen er på 538 millioner kroner eks. mva.
Statens vegvesen bygger i perioden 2020–2026 tre nye parseller med total lengde 28 km på E39 mellom Betna og Stormyra i Heim kommune, på E39-strekninga mellom Molde og Trondheim.
– Når dette prosjektet er fullført, vil det bli en sammenhengende god europaveistandard på hele denne delen av E39. I tillegg vil vi få en reisegevinst på sju minutter og 5 km innspart kjørelengde i forhold til dagens E39, sier prosjektdirektør Ove Nesje.
10,6 km ny vei
Delstrekninga forbi Vinjeøra, fra Stormyra til Staurset, omfatter i hovedsak bygging av ca. 10,6 km ny tofelts E39. Store deler av strekningen går langs eksisterende vei, med delvis skrånende terreng.

Det skal bygges et nytt kanalisert veikryss mot fylkesvei 680 i retning Kyrksæterøra og Aure, et T-kryss på Barhals og tilhørende avkjørsler, sideveier og landbruksveier. Vegen vil få en strekning på ca. 5 km med fartsgrense 90 km/t.
I tillegg til veibyggingen består anlegget av sju betongkonstruksjoner. Det er også satt krav om at minimum 20 % av gravemaskintimene og minimum 30 % av massetransportstimene skal utføres med nullutslipp, samt at man skal ta godt hensyn til klima, miljø og natur.
Oppdraget skal gjennomføres som utførelsesentreprise, og Bertelsen & Garpestad AS har med seg Veidekke Entreprenør AS som underentreprenør på konstruksjon. Frist for ferdigstillelse er 17. september 2026.
Dette blir den siste kontrakten i veiprosjektet E39 Betna – Stormyra.