Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen skal velge ut tre av sju entreprenører som får være med videre i kampen om å bygge ny riksvei 4 opp mot Lygna.
Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen skal velge ut tre av sju entreprenører som får være med videre i kampen om å bygge ny riksvei 4 opp mot Lygna.

Sju entreprenører vil bygge ny riksvei 4 strekning

Statens vegvesen er svært godt fornøyd med interessen for å bygge ny riksvei 4 fra Sandvold til Amundrud på Hadeland.

Publisert Sist oppdatert

Sju entreprenører vil være med i kampen om å få bygge den 3,8 kilometer lange strekningen fra bunnen av stigningen opp mot Lygna fra sør. Veien skal bygges med midtdeler og forbikjøringsmuligheter.

Strekningen er i dag en av Norges smaleste tre feltsveier.

De sju som konkurrerer om jobben, er:

  • HAB Construction AS
  • Isachsen Anlegg AS
  • AF Gruppen Norge AS
  • Peab Anlegg AS
  • Anlegg Øst Entreprenør AS
  • Dokka Entreprenør AS
  • John Galten AS

Standardforskjeller

I 2014 åpnet ny vei fra Amundrud videre mot Lygna med tre og fire felt.

Sør for trefeltsveien, åpnet motorveien med fire felter fra grensa mot Lunner til Jaren i juli 2017.

- Det er uheldig med store standardforskjeller på veinettet. Den nye veistrekningen vi skal bygge nå, vil gjøre riksvei 4 mye tryggere, samtidig som vi også får bedre framkommelighet, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland.

Byggestart i november

Staben hans skal frem til 20. mai gå gjennom de aktuelle entreprenørene, og velge ut tre kandidater som skal være med videre. Vegvesenet skal velge den beste tilbyderen etter forhandlinger med entreprenørene om en utførelsesentreprise.

- Vi velger entreprenør i oktober, sier Johansen.

Byggestart blir etter planen i november i år. Planlagt åpning blir høsten 2023.

Vegvesenet jobber også med å velge entreprenør til å bygge ny firefeltsmotorvei, 4,1 kilometer, fra Gran til Roa. Der er det planlagt byggestart i august.