Byggingen av ny E39 mellom Stormyra og Staurset på 10,5 kilometer i Heim kommune har nå pågått i snart ett år. Strekninga er en del av prosjektet E39 Betna-Stormyra, som samlet gir nær tre mil med gul midtlinje langs Vinjefjorden.
Til sommeren åpner en annen delstrekning av prosjektet, Betna-Hestnes, med 12,8 km ny E39. (Strekningen hvor et jordskred med tragisk utfall ble utløst i 2022) Åpninga er planlagt 24. juni, også på denne strekningen anleggsarbeidet gjort av Bertelsen & Garpestad.
13 gravere i sving
Annonse
Nå er det høy aktivitet på Stormyra-Staurset, med blant annet 13 gravemaskiner, to dumpere og fem lastebiler i sving. Tre av lastebilene er også elektriske, og de jobber seks dager i uken. Totalt er det ca. 50 ansatte på veiprosjektet.
-Arbeidet foregår nå i hovedsak på strekninga mellom Vinjeøra og Grønset. For omgivelsene er det arbeidene mellom Barhals og Grønset som er mest synlige. Her er store maskiner tett på eksisterende E39, sier prosjektleder Hlynur Gudmundsson i Statens vegvesen.
E39 STORMYRA – STAURSET: Ny E39 går litt til side for Vinjeøra tettsted.Karl Gunnar Sødal
Det å bygge ny vei mens trafikken skal avvikles, er en krevende øvelse. Spesielt når veien går i sidebratt terreng, og det er mye fjell som må sprenges ut. I tillegg er eksisterende E39 en smal vei fra før. For å sikre trygg avvikling av sprengningsarbeid og arbeider som foregår tett på veien, er veien stengt i en time to ganger om dagen (unntatt søndager), mellom klokken 10 og 11 og mellom klokken 17 og 18. Dette har foregått siden i slutten av januar i år og vil inntil videre pågå fram til sommerferien.
-Vi vil rette en stor takk til trafikantene som tålmodig venter i disse stengeperiodene. Uten å stoppe trafikken på denne måten, ville vi ikke kunne ferdigstilt veien så raskt som vi nå klarer, sier Gudmundsson.
I tillegg til nevnte stengeperioder, er det også behov for å bruke lysregulering der forholdene ikke tillater 2-veis trafikk gjennom arbeidsområdet. Bruken av lysregulering vil fortsette gjennom hele prosjektet, for å skaffe tilstrekkelig arbeidsrom.
E39 STORMYRA – STAURSET: Nye veianlegget med utsikt innover Vinjefjorden.Karl Gunnar Sødal
Arbeider med mudring og fylling i sjø i Haukvika ble ferdig i løpet av februar, og der er trafikken lagt ut på permanent vei foran Haukvik Genbank. Statens vegvesen og Bertelsen & Garpestad har hatt god dialog med Haukvik Genbank og Miljødirektoratet i gjennomføringen, og det har vært spesielt fokus på å begrense støy og rystelser, for å unngå mulig negativ påvirkning av laksestammene som er lagret i genbanken.
Det ble totalt mudret/fjernet ca. 10 000 m³ med grus, sand og leirmasser ned til fjell i to områder i sjøen på begge sider av Haukvikelva. Det ble fylt tilbake tilsvarende mengde sprengt stein. Dette ble gjort for å sikre tilstrekkelig stabilitet for ny E39 forbi Haukvika.
-Grunnforholdene stemte godt overens med de grunnboringene som var utført på forhånd, og entreprenøren fulgte de detaljerte planene og arbeidsbeskrivelsene som hadde blitt utarbeidet av Statens vegvesen. Alt i alt gikk arbeidet i Haukvika svært bra, sier Gudmundsson.
Flere trafikkomlegginger
Før påske ble den første asfalten i prosjektet lagt på det som blir permanent vei. Fremover vil trafikkomleggingene komme som perler på en snor, og entreprenøren vil gjøre veien ferdig stykke for stykke. I løpet av høsten 2025 vil mye av det som blir ny E39 mellom Barhals og Grønset være ferdig, og trafikken vil da kjøre på ny vei.
E39 STORMYRA – STAURSET: Veiarbeid ved Vinjeøra.Karl Gunnar Sødal
Krevende geoteknikk
I lia ovenfor Vinjeøra har det også skjedd mye det siste året. Her jobbes det med flytting av jordmasser, sprenging av fjell og håndtering av overvann. Store volum av masser er flyttet for å kunne etablere den nye veilinjen. Området er krevende med hensyn på geoteknikk, men entreprenør Bertelsen og Garpestad har fulgt den planlagte gjennomføringen til punkt og prikke med et meget godt resultat.
Det vil fortsatt være stor aktivitet langs eksisterende E39, med stadige omlegginger. Statens vegvesen oppfordrer derfor alle som kjører langs veien til å være oppmerksomme, og følge skilting og trafikklys. E39 Stormyra-Staurset skal etter planen være ferdig i september neste år. Etter hvert vil vi også starte med aktivitet langs E39 fra Stormyra mot Sødalsbrua.
Informasjonsmøte
Statens vegvesen, Bertelsen & Garpestad AS og Heim kommune inviterer til åpent informasjonsmøte om strekninga den 11. juni 2025 kl. 19:30 i Vinjeøra samfunnshus. Der vil det bli gitt kort orientering om prosjektet av både representanter fra Statens vegvesen og utførende entreprenør Bertelsen & Garpestad.