Bilde fra Lundåkra Frakt ABs område, Industrigatan 8, i Veddige i Sverige, tatt  juli 2018.
Bilde fra Lundåkra Frakt ABs område, Industrigatan 8, i Veddige i Sverige, tatt juli 2018. (Foto: Google Street View, juli 2018)

Sjåførene får skylden for konkurs

De innleide sjåførene fra Litauen får skylden for svenske Lundåkra Frakts konkurs våren 2019. Ifølge Hallands Nyheter, mener Yvonne Andreasson at sjåførene hadde alkoholproblemer, var inkompetente og stjal diesel fra selskapet.

Lundåkra Frakt AB gikk konkurs våren 2019, med gjeld på nær 22 millioner svenske kroner.

Bedriften hadde sterke koblinger til Andreassons Åkeri i Veddinge som gikk konkurs i 2017. Transportbedriften hadde samme adresse som Andreassons Åkeri og eierparet Yvonne og Karl-Erik Andreasson var begge ansatt i Lundåkra Frakt. De to satt dessuten i Lundåkra Frakts ledelse frem til august 2017. Dette skriver Trailer.se.

Godtok sjåfører de ikke ville ha på grunn av sjåførmangel

Et resultat av Lundåkra Frakts konkurs, er at et 50-tall sjåfører fra et bemanningsbyrå i Litauen ikke får lønn for utført arbeid: Sjåfører som Yvonne Andreasson nå mener bidro til Lundåkra Frakts konkurs.

- Vi hadde avtalt at de skulle kunne snakke engelsk, ha ADR-kompetansebevis og yrkeserfaring, sier Yvonne Andreasson til Hallands Nyheter.

Til tross for dette sendte bemanningsbyrået sjåfører som aldri hadde koblet en semitrailer til ei trekkvogn, og manglet både ADR-bevis og erfaring, ifølge Yvonne Andreasson.

Andreasson forklarer videre at de likevel fortsatte å bruke byrået, fordi det var mangel på sjåfører og at det ikke ble noen inntekter om bilene sto stille.

Høye drivstoffutgifter - på ca. 52 prosent av omsetningen - skal ha bidratt til konkursen. Yvonne Andreasson forklarer dette med at de innleide sjåførene stjal diesel fra selskapet.

- Ingen bevis

Hallands Nyheter har også vært i kontakt med Raimondas Balciunas som representerer det litauiske bemanningsbyrået Raisitra.

Han er enig i at sjåførene i enkelte tilfeller kan ha vært dårlige yrkesutøvere, og at «det forekommer at sjåfører stjeler diesel», men at det ikke er noe unikt for dette selskapet.

Han fremholder også at det ikke skal ha blitt fremlagt noe bevis for ham om at hans ansatte har stjålet diesel fra det konkursrammede selskapet.

Les om siste nytt innen svensk transportbransje på Trailer.se

Forsiden nå