Bane Nor har inngått kontrakt med Azvi om å rehabilitere Ulriken tunnel fra 1964. Fra venstre: Fungerende Prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane Nor og prosjektleder Francisco Javier Cabeza Lainez i Azvi.
Bane Nor har inngått kontrakt med Azvi om å rehabilitere Ulriken tunnel fra 1964. Fra venstre: Fungerende Prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane Nor og prosjektleder Francisco Javier Cabeza Lainez i Azvi.

Spanske Azvi s.A. er tildelt tunnelkontrakt

Bane Nor har tildelt entreprenøren Azvi oppdraget med å rehabilitere Ulriken-tunnelen som er fra 1964.

Publisert

- Den nye, flotte tunnelen gjennom Ulriken ble nylig åpnet. Nå gleder vi oss til å komme i gang med den siste kontrakten som skal fullføre dobbeltsporet gjennom fjellet, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane Nor.

Kontrakten mellom Bane Nor og Azvi er på nær 400 millioner kroner. Bane Nor tildelte i 2018 også en kontrakt på ca. 500 millioner kroner i prosjektet Arna-Fløen i Bergen til Azvi.

Vil bli blant Europas sikreste

Etter rehabiliteringen skal den gamle og den nye tunnelen fungere sammen. Dobbeltsporet gjennom Ulriken vil ha 16 felles rømningstunneler og skal også bli brannsikker.

Det gjør dem til noen av Europas sikreste jernbanetunneler. I de første 1200 meterne fra Arna skal det bli full vann- og frostsikring, ny underbygning og nytt dreneringssystem. Det samme skal gjøres i de første 180 meterne nærmest Bergen.

For å få plass til dette, må man utvide tunnelens tverrsnitt ved å sprenge.

Resten av tunnelen

I resten av den 7,6 kilometer lange tunnelen skal det sprenges flere steder for å montere ny vannsikring. Samtidig skal gammelt og ubeskyttet PE-skum skiftes ut, og det lages plass til ventilasjonsvifter og diverse teknisk utstyr.

Man skal også sprenge åpning for to diagonale tunneler nær Arna som knytter gamle og nye Ulriken tunnel sammen.

- Azvi har i samarbeid med sine underentreprenører lagt frem en god plan og fornuftige tekniske løsninger for hvordan de skal utføre rehabiliteringsjobben samtidig som sporet ligger intakt i store deler av tunnelen, forteller prosjektleder Torstein Standal i Bane NOR.

Oppstart i februar

I tillegg til arbeidet inne i tunnelen, skal det bygges ei ny jernbanebru og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen, i Fløen.

Azvi starter med jobben i februar 2021, og skal etter planen være ferdig med alt arbeid i juni 2023.

Powered by Labrador CMS