AT.JOBBER | Stillingsmarked

HEDRET: Bosch stakk av med seieren i Truck Innovation Award.

Bosch vinner
Truck Innovation Award 2026

LYON: Det var Bosch som stakk av med trofeet som bevis på at deres «Road Hazard Service» for den beste teknologiske innovasjonen.

Publisert Sist oppdatert

 

Nominerte 2026

  • Accelera by Cummins
  • Aurora Driver
  • Bosch Road Hazard Service
  • Einride Autonomous Border Crossing
  • Scania DHL Range Extender Project
  • Torc Robotics Autonomous Trucks
  • Volvo VNL Autonomous

Bosch har vunnet tittelen «Truck Innovation Award 2026» for sin Road Hazard Service, kåret til årets mest fremragende teknologiske innovasjon. Juryen, som består av 25 anerkjente fagjournalister, overrakte den prestisjetunge prisen til Mouna Romani, Vice President Cross-Domain Computing Solutions for Commercial Vehicles, Bosch, Andreas Motsch, Vice President Sales Commercial Vehicles, Bosch, og Minea Schwenk, Vice President Connected Map Services, Bosch, under gallamiddagen under Solutrans i Lyon.

DEMO: Her er en typisk varsel som føreren kan få opp i displayet.

Truck Innovation Award – som anerkjenner den dype teknologiske transformasjonen og energiomstillingen i bilindustrien – deles ut av juryen bak International Truck of the Year (IToY). Den internasjonalt sammensatte juryen består av 25 fagjournalister fra ledende bransjemedier for nyttekjøretøy i Europa og Sør-Afrika.

Boschs «Road Hazard Service» gir trafikanter sanntidsinformasjon om potensielle farer som tåke, kraftig regn, ulykker eller kjøretøy med havari. Tjenesten har siden juni 2024 vært i bruk i millioner av personbiler over hele Europa. Siden desember 2024 har den også vært tilgjengelig i lastebiler fra Mercedes-Benz Trucks.

DATA: Slik ser en typisk liste over meldinger som er kommet inn i systemet.

Sanntidsvarsling av hendelser på veien

Sanntidsdata fra kjøretøy, myndigheter og partnere kobles i skyen og sendes tilbake som presise advarsler på ruten. Dermed vil Bosch Cloud bli et hjelpemiddel for å bedre sikkerheten for både trafikanter og andre som befinner seg langs veien.

Bosch’ skybaserte Road Hazard Service sender sanntids-varsler om akutte farer på ruten. Det kan være blant annet ulykker, møtende kjøretøy (feil ei på motorvei) stillestående kjøretøy, veiarbeid, ekstremnedbør, tett tåke og glatte veier. Tjenesten har vært i bruk i Europa siden juni 2024 og rulles nå også gradvis ut i lastebiler, først ut er Mercedes-Benz. Poenget er enkelt, gi sjåfør og kjøretøy tidlig, pålitelig informasjon før situasjonen blir kritisk.

Slik virker det – i praksis

Løsningen er en hybrid ombord-/sky-tjeneste. Kjøretøy sender posisjon og hendelser til skyen, Bosch’ plattform fletter dette med tredjeparts- og myndighetsdata og returnerer presise varslingspunkter til kjøretøy i nærheten. Ifølge Mercedes-ingeniører som bruker løsningen i dag, kombineres data fra egen flåte, Bosch og veimyndigheter, og relevante hendelser sendes tilbake til bilene nær hendelsen.

Hva sjåføren ser – og når

I Mercedes-lastebiler presenteres varslene via navigasjonskart (ikon/avstand), pop‑up i hoveddisplay og akustisk varsel i god tid før hendelsen. Målet er tydelig, tidlig informasjon uten at sjåføren skal bli påvirket av «alarmtretthet». Under testinger er det vist at popup‑varsler og lyd bør gis rundt 10 sekunder før man når faresonen, slik at føreren rekker å redusere fart, velge fil og unngå risiko.

Kjøretøy i feil retning-varsling på sekunder

Kjøretøy i feil retning er blant de mest kritiske scenarioene. Mekanismen varsler både den som kjører feil (om de har systemet) og kjøretøy i faresonen, ved å kontrollere innkjøringsposisjon mot digitalt veikart i skyen. Mercedes-eksperter oppgir responstid på rundt 10 sekunder, langt raskere enn tradisjonell varsling over radio, som ofte tar flere minutter.

Hvorfor dette betyr noe for drift og sikkerhet

Tidlig reaksjonstid: Varsler før sving, tunnel eller bakketopp gir sjåføren sekunder som kan redde liv og redusere nedetid, skade og forsinkelse.

Fungerer i blandet trafikk: Nyttig uansett drivlinje og på tvers av merker når flere produsenter er tilknyttet systemet.

Støtter ADAS/AD: Dataene kan være «ekstra sanser» for førerassistenter og fremtidige autonome funksjoner, særlig der sensorer sliter.

«Road Hazard Service» bruker anonymiserte sværmdata fra tilkoblede kjøretøy, samt informasjon fra vær­tjenester og veimyndigheter, for å oppdage kritiske situasjoner på et tidlig stadium. Sensorer i kjøretøyene leverer data som temperatur, vindusviskeraktivitet eller inngrep fra stabilitetskontrollen. Algoritmer utleder mulige risikoer som vannplaning eller redusert sikt fra disse dataene, og sjåførene får tidsriktige advarsler via navigasjonssystemet. Tjenesten er en del av Bosch Connected Map Services, som kobler kjøretøydata for å forsterke førerassistentsystemer som adaptiv cruisekontroll og nødbremsassistent, slik at kjøretøyene kan reagere bedre på skiftende vei­forhold. I tillegg spiller Connected Map Services en viktig rolle for automatisert kjøring ved å fungere som en slags ekstra sensor. De gir svært nøyaktige data om veiforhold, kjørefeltgeometri og posisjonering, noe som gjør at automatiserte kjøretøy kan kjøre sikrere, jevnere og mer proaktivt.

HENDELSER: Et oversiktskart over aktuelle hendelser rundt i Europa på det tidspunktet vi fikk demonstrert systemet hos Mercedes-Benz Trucks

Med totalt 66 jurypoeng gikk Bosch seirende ut foran Volvo VNL Autonomous, som allerede opererer fullt autonomt på amerikanske veier. Tredjeplassen gikk til Accelera, den nye forretningsenheten fra Cummins som samler en komplett portefølje av løsninger med null utslipp fra eksosrøret.

Juryen anerkjente den betydelige effekten på trafikksikkerhet og reduksjonen av potensielle ulykkesrisikoer som alvorlige ulykker forårsaket av glatte veier eller dårlig sikt samt det enorme fremtidspotensialet i bruk av sværmdata.

Under prisutdelingen understreket IToY-juryens leder, Florian Engel: «Boschs Road Hazard Service viser hvilken betydelig innvirkning effektiv bruk av big data allerede kan ha på menneskers liv, og i siste instans alles sikkerhet allerede i dag. Den bidrar også til å gjøre veitransporten sikrere og representerer enda en byggestein på veien mot automatisert kjøring her i Europa!»

 

International Truck of the Year

Organisasjonen bak International Truck of the Year (IToY) feirer 50-årsjubileum i 2026. IToY ble grunnlagt i 1976 av den britiske journalisten Pat Kennett. I dag representerer de 24 jurymedlemmene ledende nyttekjøretøy-medier over hele Europa. De siste årene har IToY-gruppen utvidet sin innflytelse ved å utnevne assosierte medlemmer i Australia, Brasil, Kina, India, Iran, Israel, Japan, Malaysia, New Zealand, Sør-Afrika og USA, og sikrer dermed global representasjon av nøkkelmarkeder innen veitransport. Den samlede rekkevidden til de 24 jurymedlemmene og 10 assosierte medlemmene på tvers av alle mediekanaler overstiger 50 millioner.

Dekra

IToY-organisasjonen takker DEKRA for uavhengig tilsyn, opptelling og sertifisering av valgresultatene. DEKRA ble grunnlagt i 1925 for å styrke trafikksikkerheten gjennom kjøretøykontroller. I dag er DEKRA verdens største uavhengige, privateide ekspertorganisasjon innen testing, inspeksjon og sertifisering. Som global leverandør av omfattende tjenester og løsninger hjelper DEKRA kunder med å forbedre ytelsen innen sikkerhet og bærekraft. DEKRAs åtte tjenesteområder – kjøretøykontroll, skadetakst og ekspertise, produkttesting, industriell inspeksjon, rådgivning, revisjon, opplæring og bemanning – tilbyr et bredt tjenestespekter. DEKRA har rundt 44 000 ansatte i 60 land på 5 kontinenter.

Powered by Labrador CMS