AT.JOBBER | Stillingsmarked

Kaffepraten med Lars Elling Bjåstad, Veøy:

Lars Elling Bjåstad, konsernsjef i Veøy.

Med blikk mot fremtiden: Veøy på vei inn i nytt århundre­

Neste år markerer Veøy sitt 100-årsjubileum, og selskapet ser både tilbake på en lang historie og fremover mot nye muligheter. Med Veøy-skolen som et viktig kompetanseløft, investeringer i grønne løsninger og nye lokaler på Digerneset, står selskapet godt rustet for fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Veøy har vokst til en betydelig aktør i et sterkt konkurranseutsatt marked, der marginene er små, og kravet til innovasjon og effektiv drift aldri har vært større.

Over en kaffekopp på Transport & Logistikk-konferansen møter vi Lars Elling Bjåstad, som har vært i Veøy siden 2015 og konsernsjef siden 2020. Neste år runder selskapet 100 år, men i stedet for å hvile på laurbærene, er Veøy opptatt av å se fremover, med store ambisjoner for både kompetanseutvikling, grønn transport og videre vekst.

Elleve avdelinger og cirka 700 ansatte

Historien om Veøy begynte i 1925 som et lite, lokalt transportselskap på Vestlandet, men selskapet har utviklet seg betydelig gjennom årene. I dag har Veøy en omfattende flåte på nærmere 500 lastebiler og over 700 ansatte, som opererer nasjonalt innen flere ulike transportsegmenter, fra mat- og medisintransport til spesialtransport og kranbiler.

Firmanavnet Veøy ble først tatt i bruk i 1960, etter fusjonen av de tre selskapene Vindalsruta, Åfarnes Auto og Nesjestranda Billag. Det var sistnevnte selskap som kan spore sin virksomhet tilbake til 1925.

– Vi har alltid vært opptatt av å kunne tilby flere typer tjenester. Vår bredde gir oss en viss fleksibilitet og robusthet som er viktig, særlig i en bransje som kan være ganske volatil, sier Bjåstad.

Han trekker frem at Veøy har klart å beholde en viss stabilitet takket være diversifiseringen i kundebasen.

– Vi er heldige som har stabile kunder innen matvarer og medisin. Dette er segmenter med lav volatilitet, og som gir oss en viss forutsigbarhet i inntektene. Men samtidig er det utfordrende å finne nye vekstområder når mange andre bransjer sliter, sier han.

Tett forbundet med Linjegods

– Vi har vært med på mange endringer, fra oppkjøp til store omstruktureringer, forteller Bjåstad.

De som har en viss fartstid i bransjen kjenner godt til Veøys rolle i Linjegods, et viktig logistikknettverk i Norge etablert på 1970-tallet med fokus på innenlands distribusjon i de store korridorene mellom landsdelene. Som en av landets ledende transportaktører, var Veøy tidlig en markant medeier i Linjegods og spilte en betydelig rolle i utviklingen av dette nettverket, spesielt på 1990- og begynnelsen av 2000-tallet.

Året 2005 ble et viktig veiskille, da tyske Schenker kjøpte opp Linjegods og integrerte selskapet fullt ut i sin norske virksomhet. Salget markerte slutten på Veøys eierskap i Linjegods, men Veøy fortsatte som en selvstendig og frittstående tilbyder av transporttjenester. Veøy har i etterkant utviklet seg videre og beholdt sin sterke posisjon i transportmarkedet, med fokus på effektivitet, bærekraftige løsninger og en moderne bilpark. Erfaringene fra samarbeidet med Linjegods har bidratt til selskapets suksess og vekst.

Et nytt viktig veikryss for Veøy kom i 2015, da selskapet kjøpte halvparten av Transferd, noe som åpnet for etableringen av Veøy Møre i Ålesund. Samtidig ønsket Schenker i denne tiden å avslutte samarbeidet med Veøy. 

- Det var en krevende periode der aktivitet for hundrevis av millioner forsvant i løpet av kort tid. Da måtte vi stikke fingeren skikkelig i jorden for å avklare vei videre. Vi besluttet å krumme nakken og satse på egne direktekunder, og heldigvis lykkes vi med flere strategiske som ønsket å satse videre på oss. Dette var en svært dramatisk situasjon som like godt kunne endt negativt, men vi ser i ettertid at dette faktisk etter hvert løftet oss opp. Det hører også med til historien at vi har et godt og avklart forhold til Schenker og samarbeider fornuftig i dag, sier Bjåstad.

Med sine elleve avdelinger fra Kristiansand til Åndalsnes, er selskapet godt spredd over landet, der de ulike avdelingene har sine egne spesialiteter med utgangspunkt i kundebehovet i regionen.

Sterkt miljøengasjement

Bjåstad gleder seg til å markere selskapets første hundre år, men med lange tradisjoner kommer også store forpliktelser.

– Vi føler et ansvar for å være med på å forme fremtidens transportbransje i de neste hundre årene, sier Bjåstad.

Det er mange år siden bærekraft ble satt høyt på agendaen på styrerommet. Selskapet har investert i både biogasskjøretøy og elektriske biler, og har også biler som kjører med HVO 100 på tanken. Det syntetiske biodrivstoffet kan brukes på eksisterende dieselkjøretøy og reduserer utslippene, men i likhet med el-lastebiler og biogasskjøretøy er kostnadene høyere.

– Vi ser at mange av kundene våre stiller strengere krav til miljø, og vi vil være en seriøs aktør som tar disse kravene på alvor, sier han.

Tidligere denne måneden presenterte vi i Logistikk Inside regnskapstallene fra cirka 2500 veitransportører for 2023. De viser tydelig at marginene jevnt over er lave i bransjen. Veøy har riktignok en regnskapshistorikk som vitner om sunn drift, og tallene er bedre enn bransjesnittet, men heller ikke Veøy opererer med høye marginer.

– Vi er i en bransje der marginene er veldig presset, og nå merker vi det ekstra godt på grunn av renteøkningene og inflasjonen. Det er tøft, både for oss og for kundene våre, poengterer Veøy-sjefen.

Bjåstad erkjenner at de lave marginene i bransjen er en utfordring, og at det er vanskelig å balansere lønnsomhet og store investeringer i nye miljøvennlige løsninger. For uansett hvordan man snur og vender på det: Grønn transport har en merkostnad.

– Veøy er en solid bedrift, og vi ønsker å gå foran og vise vei. Så vår strategi om å gå i grønn retning ligger fast, men det er krevende, og omstillingstempoet må tilpasses slik at det er økonomisk forsvarlig for selskapet, påpeker Bjåstad.

Veøy har gjort betydelige fremskritt innen grønn transport, og en stor del av konsernets investeringer går til bærekraftige miljøløsninger som biogassbiler eller el-lastebiler. Men selv med en langsiktig tilnærming og lojale kunder, er utfordringene mange. Bjåstad hadde gjerne sett at myndighetene tok et større eierskap til utslippskuttene. Han føler at myndighetene, og de fleste (men ikke alle) kundene, skyver transportbedriftene foran seg for å ta de utslippskuttene Norge har forpliktet seg til. Gitt at veitransporten er samfunnskritisk og har en enorm samfunnsnytte, kunne drahjelpen vært større.

At tempoet i energiomstillingen i bransjen er lavere enn myndighetene ønsker, henger i stor grad sammen med transportørenes økonomiske handlingsrom.

Bjåstad er også tydelig på at den «grønne omstillingen» ikke bare reflekteres i bilparken, men også i bruken av den.

– Vi ser på hele verdikjeden. Alt fra hvordan vi planlegger og laster bilene, til samdistribusjonsmodeller der flere aktører deler biler for å unngå unødvendig kjøring. Vi prøver å utnytte hver bil til det fulle, både av hensyn til miljøet og økonomien, sier han.

Kompetanseheving med Veøy-skolen

Det er ikke bare miljømessig bærekraft som opptar Bjåstad, det må også gro godt på personellsiden. Kampen om arbeidskraften er allerede hard, og hardere kommer den til å bli i årene fremover. Rekruttering og kompetanseutvikling har vært et felt der Veøy har utmerket seg. Vi har tidligere omtalt Veøy-skolen, som ble opprettet i fjor.

– Det er et internt opplæringsprogram for å sikre at både sjåfører, terminalarbeidere og administrativt personell får nødvendig opplæring.

– Vi ser det som helt nødvendig å ta ansvar for opplæringen av vårt eget mannskap. Tidligere var det lettere å rekruttere faglært arbeidskraft, men i dag må vi i større grad utdanne folk selv, sier Bjåstad.

Veøy-skolen har hatt suksess med å gi nye ansatte opplæring i både tekniske ferdigheter og Veøys bedriftskultur.

– Vi håper dette vil redusere turnover og forbedre kvaliteten på våre tjenester, men det er en langsiktig investering. Vi må ha tålmodighet før vi ser den fulle effekten, sier Bjåstad om den ferske satsingen som ledes av "rektor" Alf Bliksvær, som ble headhuntet fra Transportbransjens opplæringskontor for Møre og Romsdal.

Veøy-skolen er designet som en modulbasert opplæringsplattform, der ansatte får tilpasset opplæring ut fra sin rolle, enten de er sjåfører, terminalarbeidere eller ledere.

Ifølge Bjåstad er det også en klar sammenheng mellom høy kompetanse og lavere kostnader.

– Jo bedre vi er på å gjøre jobben riktig fra starten av, desto færre feil gjør vi, og desto lavere blir kostnadene våre. Det gjelder alt fra drivstofforbruk til håndtering av skader på gods, påpeker han.

Pharma øker kravene

Spesielt pharma-segmentet har bidratt til å øke kvalitetsfokuset i konsernet.

– Medisiner har svært høye krav til temperaturkontroll og sikkerhet. Når man skal være involvert i slike verdikjeder stiller det nye krav til compliance og kvalitet. Dette er noe vi har lyktes veldig godt med, og som har hjulpet oss med å bygge opp rutiner og kompetanse som kommer hele bedriften til gode, påpeker Bjåstad.

Som vi skrev i Logistikk Inside tidligere i år, har Veøy spilt en avgjørende rolle i Norsk Medisinaldepots omlegging av logistikk og distribusjon. I forbindelse med Vitus’ grep for å redusere antall leveringsdager til apotekene, har Veøy bidratt til en mer effektiv og bærekraftig transportløsning. Ved å redusere antall kjørte kilometer og øke fyllingsgraden på hver lastebil, har de gjort det mulig for Vitus å gjennomføre færre, men større leveranser. Dette har ført til en jevnere arbeidsbelastning på lagrene og en reduksjon i overtidsbruk, samtidig som apotekene har opprettholdt sine høye servicenivåer.

I artikkelen fremhevet distribusjonsdirektør Miriam Thistel i NMD Veøys rolle.

– Vår hovedtransportør Veøy har også vært en viktig bidragsyter og suksessfaktor. Uten godt samarbeid og en transportør med eierskap til vår transport på laget, hadde vi ikke fått til dette, understreket hun.

Ny terminal på Digerneset

Det er ikke bare hundreårsjubileet som markerer en viktig milepæl neste år. En annen stor satsing for selskapet er datterselskapet Veøy Møres etterlengtede flytteoperasjon i Ålesund, der selskapet flytter til splitter nye lokaler på Digerneset. Oppstart i nye lokaler vil trolig skje i mai.

– Dette er en betydelig oppgradering for oss, hvor vi går fra 5-6 ramper i dag til 25. Det vil gi oss stor fleksibilitet og effektivitet i driften, sier Bjåstad.

– Denne investeringen skal gjøre logistikkoperasjonene smidigere og redusere kostnadene knyttet til både ventetid og infrastruktur, legger han til.

Flyttingen betyr også en tettere integrasjon med spedisjonsselskapet Cobit, som Veøy nylig kjøpte 40 prosent av. Samlokaliseringen vil styrke samarbeidet mellom de to selskapene og gi synergier på flere områder, særlig innenfor frysetransport og spesiallogistikk, forklarer Bjåstad.

 

Powered by Labrador CMS