Veøy har vokst til en betydelig aktør i et sterkt
konkurranseutsatt marked, der marginene er små, og kravet til innovasjon og
effektiv drift aldri har vært større.
Over en kaffekopp på Transport & Logistikk-konferansen
møter vi Lars Elling Bjåstad, som har vært i Veøy siden 2015 og konsernsjef
siden 2020. Neste år runder selskapet 100 år, men i stedet for å hvile på
laurbærene, er Veøy opptatt av å se fremover, med store ambisjoner for både
kompetanseutvikling, grønn transport og videre vekst.
Elleve avdelinger og cirka 700 ansatte
Historien om Veøy begynte i 1925 som et lite, lokalt
transportselskap på Vestlandet, men selskapet har utviklet seg betydelig
gjennom årene. I dag har Veøy en omfattende flåte på nærmere 500 lastebiler og
over 700 ansatte, som opererer nasjonalt innen flere ulike transportsegmenter,
fra mat- og medisintransport til spesialtransport og kranbiler.
Firmanavnet Veøy ble først tatt i bruk i 1960, etter
fusjonen av de tre selskapene Vindalsruta, Åfarnes Auto og Nesjestranda Billag.
Det var sistnevnte selskap som kan spore sin virksomhet tilbake til 1925.
– Vi har alltid vært opptatt av å kunne tilby flere typer
tjenester. Vår bredde gir oss en viss fleksibilitet og robusthet som er viktig,
særlig i en bransje som kan være ganske volatil, sier Bjåstad.
Han trekker frem at Veøy har klart å beholde en viss
stabilitet takket være diversifiseringen i kundebasen.
– Vi er heldige som har stabile kunder innen matvarer og
medisin. Dette er segmenter med lav volatilitet, og som gir oss en viss
forutsigbarhet i inntektene. Men samtidig er det utfordrende å finne nye
vekstområder når mange andre bransjer sliter, sier han.
Tett forbundet med Linjegods
– Vi har vært med på mange endringer, fra oppkjøp til store
omstruktureringer, forteller Bjåstad.
De som har en viss fartstid i bransjen kjenner godt til
Veøys rolle i Linjegods, et viktig logistikknettverk i Norge etablert på
1970-tallet med fokus på innenlands distribusjon i de store korridorene mellom
landsdelene. Som en av landets ledende transportaktører, var Veøy tidlig en
markant medeier i Linjegods og spilte en betydelig rolle i utviklingen av dette
nettverket, spesielt på 1990- og begynnelsen av 2000-tallet.
Året 2005 ble et viktig veiskille, da tyske Schenker kjøpte
opp Linjegods og integrerte selskapet fullt ut i sin norske virksomhet. Salget
markerte slutten på Veøys eierskap i Linjegods, men Veøy fortsatte som en
selvstendig og frittstående tilbyder av transporttjenester. Veøy har i
etterkant utviklet seg videre og beholdt sin sterke posisjon i
transportmarkedet, med fokus på effektivitet, bærekraftige løsninger og en
moderne bilpark. Erfaringene fra samarbeidet med Linjegods har bidratt til
selskapets suksess og vekst.
Et nytt viktig veikryss for Veøy kom i 2015, da selskapet
kjøpte halvparten av Transferd, noe som åpnet for etableringen av Veøy Møre i
Ålesund. Samtidig ønsket Schenker i denne tiden å avslutte samarbeidet med
Veøy.
- Det var en krevende periode der aktivitet for hundrevis av millioner
forsvant i løpet av kort tid. Da måtte vi stikke fingeren skikkelig i jorden for
å avklare vei videre. Vi besluttet å krumme nakken og satse på egne
direktekunder, og heldigvis lykkes vi med flere strategiske som ønsket å satse videre
på oss. Dette var en svært dramatisk situasjon som like godt kunne endt
negativt, men vi ser i ettertid at dette faktisk etter hvert løftet oss opp.
Det hører også med til historien at vi har et godt og avklart forhold til
Schenker og samarbeider fornuftig i dag, sier Bjåstad.
Med sine elleve avdelinger fra Kristiansand til Åndalsnes,
er selskapet godt spredd over landet, der de ulike avdelingene har sine egne
spesialiteter med utgangspunkt i kundebehovet i regionen.
Sterkt miljøengasjement
Bjåstad gleder seg til å markere selskapets første hundre
år, men med lange tradisjoner kommer også store forpliktelser.
– Vi føler et ansvar for å være med på å forme fremtidens
transportbransje i de neste hundre årene, sier Bjåstad.
Det er mange år siden bærekraft ble satt høyt på agendaen på
styrerommet. Selskapet har investert i både biogasskjøretøy og elektriske
biler, og har også biler som kjører med HVO 100 på tanken. Det syntetiske
biodrivstoffet kan brukes på eksisterende dieselkjøretøy og reduserer
utslippene, men i likhet med el-lastebiler og biogasskjøretøy er kostnadene
høyere.
– Vi ser at mange av kundene våre stiller strengere krav til
miljø, og vi vil være en seriøs aktør som tar disse kravene på alvor, sier han.
Tidligere denne måneden presenterte vi i Logistikk Inside
regnskapstallene fra cirka 2500 veitransportører for 2023. De viser tydelig at
marginene jevnt over er lave i bransjen. Veøy har riktignok en
regnskapshistorikk som vitner om sunn drift, og tallene er bedre enn
bransjesnittet, men heller ikke Veøy opererer med høye marginer.
– Vi er i en bransje der marginene er veldig presset, og nå
merker vi det ekstra godt på grunn av renteøkningene og inflasjonen. Det er
tøft, både for oss og for kundene våre, poengterer Veøy-sjefen.
Bjåstad erkjenner at de lave marginene i bransjen er en
utfordring, og at det er vanskelig å balansere lønnsomhet og store
investeringer i nye miljøvennlige løsninger. For uansett hvordan man snur og
vender på det: Grønn transport har en merkostnad.
– Veøy er en solid bedrift, og vi ønsker å gå foran og vise
vei. Så vår strategi om å gå i grønn retning ligger fast, men det er krevende,
og omstillingstempoet må tilpasses slik at det er økonomisk forsvarlig for
selskapet, påpeker Bjåstad.
Veøy har gjort betydelige fremskritt innen grønn transport,
og en stor del av konsernets investeringer går til bærekraftige miljøløsninger
som biogassbiler eller el-lastebiler. Men selv med en langsiktig tilnærming og
lojale kunder, er utfordringene mange. Bjåstad hadde gjerne sett at
myndighetene tok et større eierskap til utslippskuttene. Han føler at
myndighetene, og de fleste (men ikke alle) kundene, skyver transportbedriftene
foran seg for å ta de utslippskuttene Norge har forpliktet seg til. Gitt at veitransporten
er samfunnskritisk og har en enorm samfunnsnytte, kunne drahjelpen vært større.
At tempoet i energiomstillingen i bransjen er lavere enn
myndighetene ønsker, henger i stor grad sammen med transportørenes økonomiske
handlingsrom.
Bjåstad er også tydelig på at den «grønne omstillingen» ikke
bare reflekteres i bilparken, men også i bruken av den.
– Vi ser på hele verdikjeden. Alt fra hvordan vi planlegger
og laster bilene, til samdistribusjonsmodeller der flere aktører deler biler
for å unngå unødvendig kjøring. Vi prøver å utnytte hver bil til det fulle,
både av hensyn til miljøet og økonomien, sier han.
Kompetanseheving med Veøy-skolen
Det er ikke bare miljømessig bærekraft som opptar Bjåstad,
det må også gro godt på personellsiden. Kampen om arbeidskraften er allerede
hard, og hardere kommer den til å bli i årene fremover. Rekruttering og
kompetanseutvikling har vært et felt der Veøy har utmerket seg. Vi har
tidligere omtalt Veøy-skolen, som ble opprettet i fjor.
– Det er et internt opplæringsprogram for å sikre at både
sjåfører, terminalarbeidere og administrativt personell får nødvendig
opplæring.
– Vi ser det som helt nødvendig å ta ansvar for opplæringen
av vårt eget mannskap. Tidligere var det lettere å rekruttere faglært
arbeidskraft, men i dag må vi i større grad utdanne folk selv, sier Bjåstad.
Veøy-skolen har hatt suksess med å gi nye ansatte opplæring
i både tekniske ferdigheter og Veøys bedriftskultur.
– Vi håper dette vil redusere turnover og forbedre
kvaliteten på våre tjenester, men det er en langsiktig investering. Vi må ha
tålmodighet før vi ser den fulle effekten, sier Bjåstad om den ferske satsingen
som ledes av "rektor" Alf Bliksvær, som ble headhuntet fra Transportbransjens
opplæringskontor for Møre og Romsdal.
Veøy-skolen er designet som en modulbasert
opplæringsplattform, der ansatte får tilpasset opplæring ut fra sin rolle,
enten de er sjåfører, terminalarbeidere eller ledere.
Ifølge Bjåstad er det også en klar sammenheng mellom høy
kompetanse og lavere kostnader.
– Jo bedre vi er på å gjøre jobben riktig fra starten av,
desto færre feil gjør vi, og desto lavere blir kostnadene våre. Det gjelder alt
fra drivstofforbruk til håndtering av skader på gods, påpeker han.
Pharma øker kravene
Spesielt pharma-segmentet har bidratt til å øke
kvalitetsfokuset i konsernet.
– Medisiner har svært høye krav til temperaturkontroll og
sikkerhet. Når man skal være involvert i slike verdikjeder stiller det nye krav
til compliance og kvalitet. Dette er noe vi har lyktes veldig godt med, og som
har hjulpet oss med å bygge opp rutiner og kompetanse som kommer hele bedriften
til gode, påpeker Bjåstad.
Som vi skrev i Logistikk Inside tidligere i år, har Veøy
spilt en avgjørende rolle i Norsk Medisinaldepots omlegging av logistikk og
distribusjon. I forbindelse med Vitus’ grep for å redusere antall
leveringsdager til apotekene, har Veøy bidratt til en mer effektiv og
bærekraftig transportløsning. Ved å redusere antall kjørte kilometer og øke
fyllingsgraden på hver lastebil, har de gjort det mulig for Vitus å gjennomføre
færre, men større leveranser. Dette har ført til en jevnere arbeidsbelastning
på lagrene og en reduksjon i overtidsbruk, samtidig som apotekene har
opprettholdt sine høye servicenivåer.
I artikkelen fremhevet distribusjonsdirektør Miriam Thistel
i NMD Veøys rolle.
– Vår hovedtransportør Veøy har også vært en viktig
bidragsyter og suksessfaktor. Uten godt samarbeid og en transportør med
eierskap til vår transport på laget, hadde vi ikke fått til dette, understreket
hun.
Ny terminal på Digerneset
Det er ikke bare hundreårsjubileet som markerer en viktig
milepæl neste år. En annen stor satsing for selskapet er datterselskapet Veøy
Møres etterlengtede flytteoperasjon i Ålesund, der selskapet flytter til
splitter nye lokaler på Digerneset. Oppstart i nye lokaler vil trolig skje i
mai.
– Dette er en betydelig oppgradering for oss, hvor vi går
fra 5-6 ramper i dag til 25. Det vil gi oss stor fleksibilitet og effektivitet
i driften, sier Bjåstad.
– Denne investeringen skal gjøre logistikkoperasjonene
smidigere og redusere kostnadene knyttet til både ventetid og infrastruktur,
legger han til.
Flyttingen betyr også en tettere integrasjon med
spedisjonsselskapet Cobit, som Veøy nylig kjøpte 40 prosent av.
Samlokaliseringen vil styrke samarbeidet mellom de to selskapene og gi
synergier på flere områder, særlig innenfor frysetransport og spesiallogistikk,
forklarer Bjåstad.