NY STANDARD: Scania kan nå levere en fireakslet løsning hvor to av de tre bakakslene er styr- og løftbare som en standardløsning.

Nesten 800 kg i gevinst

Akselkombinasjonen 8x2/*6 har vært forbeholdt spesialordre (S-ordre) i Scania. Nå er denne kombinasjonen med stor nyttelastgevinst, blitt standardkonfigurasjon.

Scania kan nå levere en fireakslet løsning hvor to av de tre bakakslene er styr- og løftbare. Den fremre av dem er en styrt pusher, mens den bakre er en styrende boggiaksling. Det gir opp til 795 kg mer i nyttelastgevinst.

Stadig flere Scania-lastebiler leveres med krokløft. Tradisjonelt har de fleste av disse med fire akslinger blitt levert med tridem bestående av tandem og en styrende og løftbar sisteaksling (danskerumpe).

Frem til nå har tridem vært den fortrukne løsningen for veldig mange bileiere. Det har handlet både om fremkommelighet, andrehåndsverdi og pris.

Nå kan Scania tilby en ny og betydelig lettere løsning som standard. Det har også tidligere vært mulig å få samme akselkombinasjon, men da har det vært en spesialordre, som har gitt høyere pris ut til kunde. Nå er løsningen en del av fabrikkens standardsortiment.

Stor gevinst

SVING PÅ TO AV TRE: Scania kan nå levere en fireakslet løsning hvor to av de tre bakakslene er styr- og løftbare som standrad. Den fremre av dem er en styrt pusher, mens den bakre er en styrende boggiaksling.

Vektgevinsten ved å gå fra to til én drivende aksling er stor. På et identisk chassis med lik ramme og samme aksling, er vektforskjellen på en tradisjonell tridem og 8x2/*6 akselkombinasjon på 795 kg. Det er også mulig å få denne løsningen med navreduksjon, uten at det «går ut over egenvekten».

– For kunder med kjøring hvor du får betalt for faktisk nyttelast, kan denne løsningen utgjøre en stor forskjell. Det betyr mye i økte inntekter, sier Vidar Lehne, produkttekniker i Norsk Scania.

Flere bruksområder

Den mest i øyenfallende bruken av den «nye» akselkombinasjonen, er på krokbiler. Likevel er det mange andre typer lastebiler som også kan nyttiggjøre seg av den. Det være seg skapbiler som skal brukes i 24-meters kombinasjoner, eller biler med spesialiserte påbygg og høy egenvekt. 

Ved siden av høyere nyttelast vil også 8x2/*6-kombinasjonen (hvor sekstallet står for antall styrehjul) også kunne gi både lavere dieselforbruk og mindre dekk­slitasje. Denne kombinasjonen kan også leveres med elektrohydraulisk hjelpestyring, som gjør rangering lett.

For kunder med ønske om økt nyttelast, og som i hovedsak kjører på vei, kan denne løsningen altså gi flere store gevinster.

Powered by Labrador CMS