TAPER: Med kjettingen som kommer ut under og går rundt tømmerbanken mistet den over halvparten av trekkraften.
TAPER: Med kjettingen som kommer ut under og går rundt tømmerbanken mistet den over halvparten av trekkraften.

Nytt utstyr - like dårlig

TESTET: Resultatet av A&Ts og Statens vegvesens test på et helt nytt tømmervogntog viste like dårlige resultater.

Publisert

Anlegg&Transport fikk låne et helt nytt tømmervogntog for å sjekke hvor mye lastsikringen strammet. Lasset på bil og henger var det aller første som ble strammet med lastsikringen.

Ved første øyekast, og ved å nappe skikkelig i kjettingene som satt over lasset, virket det lovende. Men da Statens vegvesens måleinstrument ble satt imellom kjetting og strammer, ble resultatet nedslående.

Bare 120 kilos kraft klarte strammerne å trekke. På dette påbygget satt strammerne inne i banken med kjetting som kommer ut på undersiden, opp langs siden av banken og opp i kjettingen fra motsatt side.

Det skulle vise seg at selve kjettingen ut fra strammeren var en av utfordringene. Den ble liggende å gnage på den forsterkede kanten av tømmerbanken. Dermed mister strammeren mye krefter.

DÅRLIG: Bare 120 kilo dro den luftdrevne strammeren på denne tømmerbilen. Det er under en tredjedel av kravet.
DÅRLIG: Bare 120 kilo dro den luftdrevne strammeren på denne tømmerbilen. Det er under en tredjedel av kravet.

Derfor ble strammekjettingen satt opp direkte og i skrå linje nedover mot hengerfestet på en av SVVs tjenestebiler. Da viste testresultatet at strammeren dro 280 kilo. Fortsatt 120 kilo unna det som er kravet. På tross av at utstyret aldri har vært brukt.

Laxo som har levert både banker og strammere på det aktuelle påbygget, har ikke besvart A&Ts henvendelser.