FOR LENGE: Roger Karlsen har solgt den gamle krokbilen, men fikk ikke ut den nye Volvo FH16 750-en. Den sto i kø for godkjenning av dokumentasjonen hos Statens vegvesen i over tre uker før papirene kom i retur.
FOR LENGE: Roger Karlsen har solgt den gamle krokbilen, men fikk ikke ut den nye Volvo FH16 750-en. Den sto i kø for godkjenning av dokumentasjonen hos Statens vegvesen i over tre uker før papirene kom i retur.

Oppgitt over ventetid

DRAMMEN: Roger Karlsen (52) ble lei av å vente. 17 arbeidsdager brukte Statens vegvesen på dokumentasjonen til hans nye Volvo FH16 750 krokbil.

Publisert Sist oppdatert

For noen år siden sentraliserte Statens vegvesen forhåndsgodkjenningen av all dokumentasjon for nye tunge kjøretøy. Etter at bilen eller hengeren har ankommet landet, skal all dokumentasjonen inklusive bilder sendes inn i en felles portal for forhåndsgodkjenning.

Enheten, som heter TS0, fordeler de innkommende sakene til sine saksbehandlere som er spredt ut over landet. Først når dokumentasjonen er godkjent, kan bilforhandleren bestille time for fysisk visning i kontrollhallen.

Roger Karlsen bestilte sin nye krokbil i september i fjor. Planen var at den skulle leveres ved påsketider i år. Leveringsutfordringer hos både chassis- og krokleverandøren gjorde at bilen først kunne hentes til Drammen 13. mai i år.

Lang tid

Første virkedag i etterkant ble all dokumentasjon på både bil og påbygg sendt inn i TS0. Siden hørte ikke forhandleren Volvo Truck Center i Drammen noe fra Statens vegvesen på over tre uker. Likevel var han heldig og fikk en avbestilt time for fysisk visning allerede dagen etter TS0 hadde godkjent bilen.

Utfordringen for Karlsen er at han solgte den gamle bil. Den nye eieren skulle etter planen overtatt den gamle bilen rett etter påske.

- Jeg kom i en skvis. Han som har kjøpt gamlebilen venter på den samtidig som jeg trenger den for min egen del. I midten av juni kunne jeg ikke tøye strikken lenger og måtte ha levert den uten å ha fått den nye, sier Karlsen.

NÆR: I nesten en måned uker kunne Roger Karlsen å måtte levere den gamle krokbilen uten å få skilter på den nye.
NÆR: I nesten en måned uker kunne Roger Karlsen å måtte levere den gamle krokbilen uten å få skilter på den nye.

Likt

Både den nye og gamle bilen til Roger Karlsen er bygd likt. Begge er Volvo FH16 750 med tridem og 24 tonns krok fra Multilift. Den eneste forskjellen er at den nye er bygget hos Urianstad på Nesodden. Lastebilen er bare en del av hva Roger Karlsen driver med, og han tar ekstremt godt vare på utstyret.

- Jeg vasker nok mer enn jeg kjører, sier han og gliser. For selv om gamlebilen er ni år gammel, har den bare så vidt rundet 170.000 kilometer. Store helseproblemer med sju hjerteinfarkt og en nyretransplantasjon har ikke stoppet ham fra å jobbe.

- Det er jobben som holder meg gående, sier Roger Karlsen.

Plassen full

OPPGITTE: Både Volvo-selger Øyvind Nicolaysen og Roger Karlsen står maktesløse. Karlsens nye bil har stått klar en måned, men får ikke skilter før dokumentasjonen er godkjent hos SVV.
OPPGITTE: Både Volvo-selger Øyvind Nicolaysen og Roger Karlsen står maktesløse. Karlsens nye bil har stått klar en måned, men får ikke skilter før dokumentasjonen er godkjent hos SVV.

Salgssjef hos Volvo Truck Center i Drammen, Øyvind Nicolaysen, fortviler, han også. På parkeringen utenfor anlegget sto det 10 biler som lider akkurat samme skjebne som bilen til Roger Karlsen. Flere av dem er i samme situasjon som Karlsen og har solgt den gamle bilen.

Noen av kundene har funnet midlertidige løsninger, mens andre er billøse og har store inntektstap.

Ulik behandling

Hensikten med å innføre TS0 var å gi en enhetlig og lik behandling av dokumentasjonen på nye kjøretøy. Hvis en leverandør skal registrere flere identiske kjøretøy, må hvert enkelt kjøretøy registreres og legges inn for behandling enkeltvis. Dermed blir det forskjellige saksbehandlere på hver bil, og utfallet blir ofte forskjellig selv om både bilene og dokumentene er identiske.

KØ: Bare hos Volvo Truck Center i Drammen sto det i begynnelsen av juni over 10 lastebiler som ventet på godkjenning i TS0.
KØ: Bare hos Volvo Truck Center i Drammen sto det i begynnelsen av juni over 10 lastebiler som ventet på godkjenning i TS0.

Anlegg&Transport kjenner mange tilfeller hvor det er sendt i dokumentasjon i TS0, og utfallet på behandlingen har vært høyst varierende. I flere tilfeller har en av bilene blitt godkjent uten merknader, mens andre av bilene har fått underkjent forskjellige deler av dokumentasjonen.

- Det oppleves som helt feil når identiske biler får helt forskjellig behandling, sier Øyvind Nicolaysen. Hans frykt er at flere av bilene som står klare ikke blir mulig å levere før sommeren.

Også i en kvalitetsrevisjon som advokatselskapet PWC har laget på oppdrag for Statens vegvesen, slås det fast, på bakgrunn av stikkprøvetesting, at det er ulik kvalitet og tidvis manglende likebehandling av sakene.

Stenger

Først etter at dokumentasjonen til bilen er godkjent i TS0 kan bilforhandleren bestille time for den fysiske visningen av bilen i kontrollhallen. Også for disse timene er det ventetid, og ved trafikkstasjonen i Drammen er det annonsert at det vil være to ukers feriestengning denne sommeren.

Det betyr i praksis at det ikke blir mulig å registrere tunge kjøretøy i disse ukene. Åpningstidene og ventetiden varierer mellom de forskjellige trafikkstasjonene rundt om i landet.

Svaret fra Statens Vegvesen finner du her.

Powered by Labrador CMS