UTLEIE: Norsk Scania sitt utleiesenter på Kløfta har fått de tre første batterielektriske lastebilene til utleie. Disse er like som demobilene kundene fikk prøve under Scania Winter nylig.

Satser på el-utleie

ELEKTRISK: Utleiesenteret til Norsk Scania utvider og vil nå tilby batterielektriske lastebiler (BEV).

Publisert Sist oppdatert

Dette er en start på en ny satsing for Scania i Norge. Scania i Tyskland var først ute med å teste konseptet, og der går det nå 20 BEV-lastebiler. Alle tre første bilene som fases inn er Scania 25P. Dette er biler som Scania har levert til norske kunder i tre år. Den gangen fikk ASKO verdens aller første batterielektriske Scania.

– Tanken er å prøve å se om det er et marked for elektriske utleiebiler her i Norge, sier Bent-Inge Håkenstad, Used Vehicle and Rental Manager i Norsk Scania.

Tre forskjellige

De tre bilene det startes i Norge med er en to akslet skapbil med sideåpning og bakløfter. I tillegg er det to treakslede biler. En tippbil med dumperkasse fra Istrail og en krokbil med krok fra JOAB.

Utleiesenteret til Scania vil se an etterspørselen og behovet i markedet. Hvis kundene etterspør bilene, vil bilparken bli utvidet fortløpende. Bilene som nå kan leies er tilsvarende de demobilene Norsk Scania også hadde i Trysil under Scania Winter.

Planlegger lading

SKAP: Også skapbil med sideåpning og bakløfter er å finne i utleieparken til Norsk Scania.

For kundene som vil prøve batterielektrisk bil kan lading være en utfordring. Derfor vil Scania bistå kundene i forkant for å analysere kjøremønsteret og tilrettelegge for optimaliserte kjøreruter i forhold til lading. Det er også mulig å leie med Kempower-ladere som kan brukes til lading på eget anlegg.

Powered by Labrador CMS