UTLEIE: Norsk Scania sitt utleiesenter på Kløfta har fått de tre første batterielektriske lastebilene til utleie. Disse er like som demobilene kundene fikk prøve under Scania Winter nylig.Braata, Espen
Satser på el-utleie
ELEKTRISK: Utleiesenteret til Norsk Scania utvider og vil nå tilby batterielektriske lastebiler (BEV).
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Dette er en start på en ny satsing for Scania i Norge. Scania
i Tyskland var først ute med å teste konseptet, og der går det nå 20 BEV-lastebiler.
Alle tre første bilene som fases inn er Scania 25P. Dette er biler som Scania
har levert til norske kunder i tre år. Den gangen fikk ASKO verdens aller første batterielektriske Scania.
– Tanken er å prøve å se om det er et marked for elektriske
utleiebiler her i Norge, sier Bent-Inge Håkenstad, Used Vehicle and Rental
Manager i Norsk Scania.
Tre forskjellige
Annonse
De tre bilene det startes i Norge med er en to akslet skapbil
med sideåpning og bakløfter. I tillegg er det to treakslede biler. En tippbil
med dumperkasse fra Istrail og en krokbil med krok fra JOAB.
Utleiesenteret til Scania vil se an etterspørselen og
behovet i markedet. Hvis kundene etterspør bilene, vil bilparken bli utvidet fortløpende.
Bilene som nå kan leies er tilsvarende de demobilene Norsk Scania også hadde i
Trysil under Scania Winter.
Planlegger lading
SKAP: Også skapbil med sideåpning og bakløfter er å finne i utleieparken til Norsk Scania.Braata, Espen
For kundene som vil prøve batterielektrisk bil kan lading
være en utfordring. Derfor vil Scania bistå kundene i forkant for å analysere
kjøremønsteret og tilrettelegge for optimaliserte kjøreruter i forhold til
lading. Det er også mulig å leie med Kempower-ladere som kan brukes til lading
på eget anlegg.