FORNØYD TRIO: Fra venstre ser vi Tore Bekken (konsernsjef i ASKO), Frode Neteland (administrerende direktør i Scania Norge) og Anders Kornelisussen (administrerende direktør i ASKO Øst).

Scania overrakte verdens første regionale BEV-lastebil til ASKO

ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.

Publisert Sist oppdatert

De nye Scania BEV Regional som nå skal rulle på norske veier, skal erstatte biler med fossilt drivstoff. De nye bilene er av typen Scania 45R med 450 kW i kontinuerlig effekt,  som tilsvarer cirka 610 hestekrefter. 

ASKO er på god vei til å skifte ut sine mer enn 400 egeneide lastebiler med fosilfrie alternativer.

Drivlinjen består av tre elmotorer som er bygget sammen med en sekstrinns automatisert girkasse. Batteripakken er Scanias største kombinasjon med en brutto kapasitet på 624 kWh.

Lastebilene som kommer nå i første leveranse, er bygget på normalchassis med 5,35 meter i akselavstand med styrbar boggiaksling. Disse skal trekke toakslede tilhengere som ASKO bruker med mange av sine biler. Med denne kombinasjonen oppnås en tillatt totalvekt på 44 tonn.

Det er svenske SKAB som leverer påbygget til bilene, mens Zepro leverer bakløfterne. Kjølemaskinen er det Thermo King som leverer i samarbeid med Frigoblock.

Skal bli fossilfrie innen tre år

Overrekkelsen av den første Scania 45R med el-batteri skjedde tirsdag 9. januar på en formell seremoni ved anlegget til ASKO Øst på Delitoppen i Vestby. Dette er ett av 13 regionale ASKO-selskap. 

De nye elektriske lastebilene fra Scania skal tas i bruk av ASKO-avdelinger over hele landet. I løpet av inneværende år vil ASKO motta hele 75 Scaniaer av denne modellen. Ifølge ASKO-ledelsen spiller de en viktig rolle i ASKOs mål om fossilfri transport innen utgangen av 2026.

ASKOs samarbeid med Scania innen mer bærekraftig transport kan spores helt tilbake til høsten 2001. Dagligvaregrossisten har vært med på den svenske lastebilprodusentens reise hele veien mot bedre miljøteknologi. Med de nye elektriske Scania 45R -lastebilene går man over i en ny, viktig epoke, der en ikke kun kan tilby elektrisk drift for nærdistribusjon, men også for de litt lengre etappene. 

-  Nå har vi 35 elbiler av den andre versjonen, altså den første Scania-modellen som kom. Det er en elbil som har en rekkevidde på 16-17 mil på en sommerdag. Noe mindre på en kald dag som dette.  Det er utrolig spennende å få være med på reisen, sa Anders Korneliussen, administrerende direktør i ASKO Øst. 

Settes inn på ruter i indre Østfold

I en oppstartsfase vil ASKO sin første BEV Regional benyttes på de lengste rutene i indre Østfold som frem til nå har krevd lading underveis. 

På sikt skal også de lengste rutene, som er fra Vestby til Kragerø, kjøres med de nye BEV Regional lastebilene med tilhenger. Den 300 kilometer lange ruten skal kunne kjøres uten å lade under turen under normale værforhold.

Ønsker å være i front på det grønne skiftet

- Det er gledelig og viktig at bilteknologien kontinuerlig utvikles, slik at vi kan sette enda flere fossilfrie biler i drift. ASKO ønsker å være i front på det grønne skiftet innen lastebiltransport i Norge, og de nye bilene fra Scania bidrar sterkt til det, sier Tore Bekken, administrerende direktør i ASKO Norge.

- Scania er stolte og glade over å kunne levere de aller første Regionale BEV-ene i verden til ASKO. Vårt forhold har vært drivende for både Scania og ASKO i alle disse årene, sier Frode Neteland, adm.dir. i Norsk Scania.

Store vekter

Scanias nye regionale BEV kan leveres med både R- og S-hytte som gir sjåføren den beste kjørekomforten i markedet. De er også lansert i 4x2 og 6x2 akselkombinasjoner og er godkjent for 64 tonns totalvekt. Scania regional BEV kan lade med inntil 375 kW i ladehastighet.

Powered by Labrador CMS