Kontrollørene i Statens vegvesen er klare for nye kontroller av vinterutrustning på tunge kjøretøy. Bildet er fra sesongen 2020/2021.
Kontrollørene i Statens vegvesen er klare for nye kontroller av vinterutrustning på tunge kjøretøy. Bildet er fra sesongen 2020/2021.

Statens vegvesen klare for vinterkontroller

- Målet med kontrollene våre er økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet på norske vinterveier, sier leder for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.

Publisert Sist oppdatert

Kontrollørene i Statens vegvesen sjekket dekk og kjetting på 64.550 tunge kjøretøy sist vinter. Nå er de klare for en ny sesong.

- Selv om vintersesongen offisielt ikke starter før 1. november, har været gjort at vi har tjuvstartet kontrollene av vinterdekk og riktig antall kjetting flere steder. Alle førere har ansvar for at bilen de kjører skal være skodd for forholdene, sier Wigdel.

96% hadde godkjente dekk

Statistikken fra vinteren 2020/2021 viser at de aller fleste førerne av tunge kjøretøy er seg sitt ansvar bevisst når det gjelder dekk og kjetting. Av de nesten 65.000 kontrollerte motorvognene og tilhengerne, var det 2533 som ikke hadde godkjente dekk. 1154 kjøretøy hadde ikke med tilstrekkelig antall kjettinger.

- Det betyr at over 96 prosent av de kjøretøyene vi har kontrollert har hatt godkjente dekk. Selv om det er en stor andel, håper vi den blir enda større den kommende vinteren, sier Wigdel.

- Gode dekk er ingen garanti

Kravene til vinterutrustning har blitt gradvis skjerpet de siste årene. Tungbilførere som blir stoppet med dekk som ikke er godkjente får gebyr på 2000 kroner per dekk. Dersom man ikke har riktig antall kjettinger, kan man få gebyr på opp mot 1500 kroner per manglende kjetting.

- Strengere krav og høyere gebyrsatser gjør nok at både transportselskap og sjåfører sjekker dekk og kjettinger en ekstra gang før de legger ut på norske vinterveier, sier Kjetil Wigdel.

Han understreker imidlertid at gode dekk ikke er en garanti mot trøbbel på vinterføre.

- God dekkutrustning er veldig viktig, men det løser ikke alle utfordringene som kan dukke opp på glatte og slapsete veier. Førerens kompetanse og vurderingsevne er også viktig. Dette er ting vi ikke får kontrollert på våre kontrollplasser, sier Wigdel.

Tallene for vinteren 2020/2021

Tallene viser at utenlandske vogntog er overrepresentert både når det gjelder underkjente dekk og manglende kjettinger.

- Dette er ikke uventet og i tråd med det vi har sett de siste årene. Men vi ser som sagt at de skjerpede kravene og sanksjonene som har kommet, har hatt en preventiv effekt. Jeg håper og tror at denne utviklingen vil fortsette også denne vinteren, sier Wigdel.

Powered by Labrador CMS