To slike tippbiler med tippkjerre er levert til T. Engene AS.

To Iveco X-Way til T. Engene

Entreprenørselskapet T. Engene AS med base på Gol i Hallingdal har nettopp tatt i bruk to nye Iveco X-Way dumperbiler med dumperkjerrer.

Både påbyggene på bilene og dumperkjerrene er levert av Spartveit AS i Larvik.

De skal i to og et halvt år kjøre masser fra bygging av ny vannforsyning til Oslo.

Bilene er av typen Iveco X-Way AS300X57 6x4. Dette er Ivecos letteste anleggsutførelse med den største motoren som kan leveres i dette segmentet fra Iveco. Cursor 13-motoren på 12,9 liter har en effekt på 570 hk i turtallsområdet 1600-1900. Største dreiemoment er 2500 Nm ved 1000-1650 o/min.

Videre i drivlinjen finner vi en 16-trinns automatisert ZF-girkasse med ZF retarder og drivaksler med navreduksjon. Girkassen har for øvrig to ekstra reverstrinn som muliggjør rask rygging når forholdene ligger til rette for det. Boggiakslene har luftfjæring, mens det er parabelfjæring foran.

Bilde fra overleveringen ved Iveco Norges anlegg på Vøyenenga i Bærum.

X-Way er Ivecos letteste anleggschassis med litt tykkere rammeprofiler enn landeveisversjonen Iveco S-Way. Dessuten kan Iveco X-Way leveres i høyere utførelser enn Iveco S-Way. Førerhusene på de to bilene er av typen AS (Active Space) som leveres i full bredde og i dette tilfellet med normalhøyt tak. Det finnes også en versjon med høyt tak.

Av utstyr kan blant annet nevnes ryggekamera på både bil og henger. Bilene er også utstyrt med adaptiv cruisekontroll, EPS og EBS bremser med ASR. For en anleggsbil er det også praktisk med Rocking Mode, altså vuggefunksjon som kan benyttes for å komme ut av en fastkjøring. På komfortsiden finner vi Eberspächer 6 kW motor- og kupévarmer og kjøleskap på 50 liter. Elektrisk oppvarmet frontrute innebærer klare fordeler i den kalde årstiden, mens LED hovedlys skal gi utmerkede siktforhold i mørke.

På de aktuelle bilene er lav chassisvekt fulgt opp med lette påbygg. Dumperkassene er i stålkvaliteten Hardox 500 Tuf som gjør det mulig med tynnere og lettere plater sammenlignet med mer vanlig brukt Hardox 450. For eksempel kan kassebunnen reduseres fra 7,5 til 6,0 mm. Påbygget på bilene er utført på Spartveits påbyggerverksted i Larvik.

Også dumperkjerrene er bygd i samme stålkvalitet. De er treakslet med luftfjæring og løft på fremre og bakre aksel. De er produsert på fabrikken Spartveit benytter i Spania.

Powered by Labrador CMS