
Nå får speditørene overlastgebyr
Fram til nå er det lastebileiere som er blitt straffet for overlast av veimyndighetene. Nå kan avsender få regningen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Fra 1. januar er det innført nye bestemmelser i Forskrift om gebyr for overlasting. Endringen gjør at ansvaret for overlast kan legges på avsenderen i visse tilfeller. Tidligere har overlastgebyr bare blitt ilagt transportør, og det er også hovedregelen fortsatt. Unntaket er om containeren er låst eller plombert.
«Hele eller deler av overlastgebyret ilegges avsenderen av containeren ved transport av containere der vekten overstiger det som er angitt i erklæringen etter § 4a og containeren er plombert eller på annen måte har vært låst under hele transporten», heter det i den nye formuleringen.
Avsenders ansvar gjelder altså bare dersom sjåføren ikke har hatt anledning til å kontrollere innholdet i containeren. Hvis containeren ikke er låst eller plombert, gjelder ikke avsenderansvaret.
Avsenderen av en container skal utstede en erklæring til transportøren som tydelig angir avsenders navn, adresse og signatur, samt containerens vekt uten last. Hvis det ikke er noe dokument, vil det ikke være et avsenderansvar i henhold til dette regelverket. Således må sjåføren påse at han får med seg dokumentet.
STILLING LEDIG:
-
Lager- og bulkmedarbeider
AUSTIN NORGE AS
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge
-
HMS-Koordinator
AF HÅNDVERK AS