De seinere årene har Magne Berget lagt sin elsk på Kato-gravere, her 35-tonneren HD1430-LC.

- 56 år med moro

HOKKSUND (AT.no): Magne Berget i Hokksund har vært maskinentreprenør siden 1960. – Det har vært morsomme år, ellers hadde jeg ikke drevet på så lenge, sier buskerudværingen som er 77 år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Han skal ikke gi seg riktig ennå. Det er for tidlig å sette seg ned ved kjøkkenbordet.

Fra kjøkkenbordet har Berget fin utsikt over Semsveien og trafikken som stryker forbi over de flate jordene. Men det er altså for tidlig å sette seg til med kaffekoppen og ei lefse for å se på livet som farer forbi vinduet. Han vil delta sjøl.

Fordson og graveaggregat

Berget startet firmaet Anleggsdrift i 1960, og den første «graver’n» var en Fordson- traktor med graveaggregat. Broren Jan (74) og et par mann utgjorde arbeidsstokken de første årene.

I 1983 ble firmaet omgjort til AS, og inn i 90-årene sto 16 mann på lønningslisten.

Store jobber

Veksten skyldtes flere store jobber, blant annet utbyggingen av landets største renseanlegg, VEAS i Asker, som siden 1982 har renset avløpsvann fra over 600.000 innbyggere i Oslo, Asker og Bærum.

- Vi var der i tre år og hadde blant annet jobben med å renske taket i de store tunnelene. Jeg tror vi var blant de første som utførte «hydraulisk» tunnelrensk med en BrøytX30 og graveskuffe. En som renska tunneltaket med spett, var sikker på at Brøyt’n ville bli hans overmann. Og det stemte jo, sier Berget og kikker ut av vinduet på trafikken som farer forbi.

Motorveibygging

Blant de gamle maskinene på gårdsplassen, er denne Cat D6-dozeren fra 1967.

Hokksund-firmaet hadde flere store jobber på 1970- og 1980-tallet, blant annet for riksentreprenør Furuholmen (senere Selmer-Sande, nå Skanska Norge). Berget og mannskap var med på byggingen av E18 fra Liertunnelen og opp til Liertoppen.

På merittlisten står også «grabbing» for fundamentene til den første motorveibrua i Drammen, grunnarbeider til Tandberg Radiofabrikk på Skullerud (Oslo) og sprenging og utkjøring av 110.000 kubikkmeter fjell og 50.000 kubikkmeter løsmasser da Norsk Hydro bygde nytt hovedkontor på Lysaker (Vækerø).

 

24 meter under bakken

En av de mest utfordrende jobbene, var grunnarbeidene på Oslo City (1988) der over 100.000 kubikkmeter masse skulle fraktes opp av grunnen helt ned til 25 meter under bakkenivå.

- Det ble sveiset på «knekter» på spuntveggene sånn at vi fikk konstruert en vei. Men det var bratt, 1-7, men vi fikk nå kjørt
massene ut. Vi holdt på i over to år med den jobben, sier Berget.

Brakkeliv i Oslo

Grunnarbeider ble det også da Astrup Fearnley-museet ble bygd (1993) i Dronningensgt. (Nytt bygg på Tjuvholmen i 2012). Ca. 40.000 kubikkmeter masser ble hentet opp fra 12 meters dyp.

Dette var en utfordrende jobb som også oppdragene i Stortingskvartalet var, med blant annet sprengning av en sjakt og tunnel med forbindelse til Stortingsgarasjen

- Vi hadde oppdrag med tomter og VA i Drammens-regionen, men i 1970- og 1980-årene skjedde det mye i Oslo, og vi var så heldige å bli valgt som underentreprenører på flere store byggeprosjekt i hovedstaden. Jeg tror det samlet ble seks års brakkeliv i Oslo, summerer Berget opp og kikker ut av kjøkkenvinduet.

Lang kontrakt

Med 56 års anleggsdrift, har Berget kjørt flere maskinmerker: Brøyt, Åkerman, Kobelco, Hanix og Cat. To eldre Cat D6- og D8H-dozere er pensjonert og hviler i fred på gårdsplassen, men en Cat 980C hjullaster fra slutten av 1970-tallet holder fortsatt koken. Den er i drift hos renovasjonselskapet Lindum AS (Drammen kommune) som er en betydelig mottaker av kloakkslam.

Her er også Bergets to Kato-gravere HD1430-LC (35 tonn) og HD1410-LC (24 tonn) og to dumpere (Moxy/Doosan) i drift.

- Vi har hatt graving- og transportoppdrag på Lindum i 20-25 år, og nå har Lindum overtatt de sju ansatte som var ansatt i Anleggsdrift AS. Nå er det bare jeg som driver på egenhånd. Jeg har ikke tenkt å gi meg riktig ennå. Den første jobben i det nye året blir utgraving av ei garasjetomt på Åskollen i Drammen. Da skal jeg ha med meg en kar, sier Magne Berget.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS