Marius Gjevik (fra venstre), Pekka Lundefaret og Adrian Ramstad poserer i super-gressklipperen som skal sende Lundefaret inn i Guinness Rekordbok.

Ja, det er en gressklipper

Mens andre samler på frimerker eller bygger Lego, har Pekka Lundefaret og kompisene bygget verdens råeste gressklipper. Nå blir det verdensrekordforsøk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Ideen ble klekket ut på et dragracingshow i Stryn i 2009. For rundt et år siden, tegnet bror Ole-Martin et utkast til en drøm som nå har blitt satt ut i livet.

Se stor bildekarusell øverst i saken.

– Jeg var på showet med en rallybil, og så at ved siden av banen sto det en Viking T5 gressklipper. Jeg satte meg på den, kjørte den ut på startstreken og begynte å ruse motoren. Folk begynte å le, men jeg tenkte «hva om denne hadde slått de andre her, da hadde det blitt historisk». Da jeg så at Honda satte gressklipperrekord i 2012 sammen med Top Gear, begynte ballen å rulle. Dette måtte gjøres, sier Pekka Lundefaret.

Nå står den altså i en garasje langt på landet på Kråkstad, verdens råeste gressklipper. Senere i høst skal den transporteres til Torp flyplass, hvor målet er å slå den stående verdensrekorden på 187,6 kilometer i snitt over 1,6 kilometer, eller en mile.

– Det har vært en brokete vei for å få laget klipperen. Jeg var innom mange verksteder som ikke kunne påta seg jobben, før jeg traff Marius Gjevik. Han tok på seg jobben, som har endt opp med å bli noe av det mest ekstreme som er bygget på norsk jord. Hadde du satt denne ved siden av Il Tempo Gigate, hadde denne parkert den, ler Lundefaret.

Se video og hør motorlyden fra klipperen i videoklippet nedenfor:

 

Klipperen veier rundt 500 kilo, og er bygget på en Viking T6, har en LS1 V8-motor, som kommer fra en Corvette. Motoren er bygd av «Madness Power», som har bygget motoren til «Lilllegul» i «Børning». Den yter 408 hestekrefter 590 newtonmeter, og er bakhjulsdreven. Demperene er spesiallaget. Førerstolen er spesialdesignet, og den har veltebur.

Klipperen har Formel 3 Hankook-dekk. Klippebredden er 80 cm. Den har manuelt overstyrt automatkasse. Giringen foregår på påsattbart ratt, etter Formel 1-prinsippet.

Dette har Pekka og co bygget

  • Klipperen veier rundt 500 kilo, og er bygget på en Viking T6, har en LS1 V8-motor, som kommer fra en Corvette. Motoren er bygd av «Madness Power», som har bygget motoren til «Lillegul» i «Børning». Den yter 408 hestekrefter 590 newtonmeter, og er bakhjulsdreven. Demperene er spesiallaget. Førerstolen er spesialdesignet, og den har veltebur.
  • Klipperen har Formel 3 Hankook-dekk. Klippebredden er 80 cm. Den har manuelt overstyrt automatkasse. Giringen foregår på påsattbart ratt, etter Formel 1-prinsippet.
  • Lundefaret skal sette verdensrekord senere i høst. Rekorden er 187,6 km/t i snitt over 1,6 kilometer.

Flere krav

Det er en del krav for å kunne sette verdensrekord. I all hovedsak går dette på at klipperen skal beholde mye av sitt originale uttrykk, som blant annet lengden, ytre utseende, plassering av motor, drivaksel, klippeagregatets størrelse, og ja, at den skal kunne klippe gress. Til gjengjeld er det motor-pimpet nesten til det ugjenkjennelige.

– Det er en helt vanlig Viking T6-klipper, men inni er den alt annet enn vanlig. Her sitter det en V8-motor, som yter over 400 hestekrefter. Det har vært en del prøving og feiling før vi klarte å få alt på plass, men nå ser den både kul ut og vil vekke oppsikt og ikke bli «noen sinke i trafikken», sier konstruktør Gjevik.

Det har tatt et snaut år å bygge en doning som den nye gressklipperen. Vi spør om dette i det hele tatt er trygt å kjøre i en slik hastighet.

– Dette er så trygt det får blitt. Bilen er godkjent etter alle norske sikkerhetskrav. Marius og bruttern har kompetanse for forskjellige områder. Dette har gitt meg tryggheten på at vi klarer å gjennomføre et slikt prosjekt. Dessutten, går det ikke fort, går det fort over, ler Lundefaret.

Kan bli tegneserie

På sikt er det planer om å innlemme Viking-klipperen i bokuniverset om «Johnny Virker»,

– Vi håper det skal bli en tegneseriefigur i bokform på sikt, men i første omgang skal vi ta den med rundt og lage kaos og moro med den, sier de to.

Powered by Labrador CMS