Skifter dekk på 5000 kjøretøy

Posten og Bring klargjør for vinteren og skifter dekk på alt fra mopeder til 60 tonns vogntog med hjul på 170 kg. Se video.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Totalt skal 5000 kjøretøy i parken til Bring og Posten skos om for vinteren.

Nylig rygget et Bring Linehaul-vogntog på 19 meter inn hos Skandinavias største dekksenter på Furuset i Oslo, skriver Posten i en pressemelding.

- Denne traileren henter og leverer flaske- og bokspant på Romerike for Infinitum, som før het Norsk Resirk. Blant annet henter den pant på Coops nye anlegg på Gardermoen. Så dette kjøretøyet er med og sikrer kretsløp og resirkulering av plast og aluminium, forklarer Leif Nordmo, som er kjøretøyansvarlig i Bring Linehaul.

Sjekker mønsterdybden

Dekkmann-spesialistene inspiserer og måler mønsterdybden på alle vogntogets 14 dekk. Ti av dem - seks på lastebilen og fire på slepet - blir krittmarkert for utskifting.  På de nye styre- og hengerhjulene som settes på er mønsterdybden på mellom 16 og 18 millimeter. På drivakslingen er det tvillinghjul med en grovere tekstur og mønsterdybde på mellom 20 og 22 millimeter.

Etter kontrollen går montørene til verks med rullejekker som kan løfte 32 tonn og svære boltemaskiner som henger ned fra taket. Hjulene jekkes av boltene med brekkjern og kraft. De 170 kg tunge hjulene rulles til gummimaskinen. De nakne gjengene på hjulboltene settes inn med sølvsmøring - som smører og forhindrer rustdannelse det neste året. Dekket vrenges av, og ett nytt skos på. Bare dekket veier 130 kilo. Luftfylling skjer i et eget bur i tilfelle dekket skulle eksplodere underveis.

- Det skjer ukentlig, men ikke så ofte som før med dagens moderne dekk, forklarer servicemontør Kenneth Johnsen hos Dekkmann.

Dekkskift på 15 minutter

Dekk på forhjul og drivhjul slites raskere enn på boggi-akslingen, som er en tilleggsaksling som senkes ned ved tung last. På tilhengeren slites også dekkene langsommere enn på lastebilen.

Posten har nå fullført sitt høsthamskifte, mens Bring-bilene kommer inn mer jevnlig, og gjerne uten forvarsel. Noen Bring-vogntog kjører så langt at de skifter dekk to ganger i året.

- Vi har alltid to sett nye dekk på hjul stående i beredskap. Da kan hele hjulskifte gå unna på 15-20 minutter, forteller Nordmo.

Hvert vogntog har også syv kjettinger om bord vinterstid. De ekstra lange modulvogntogene på 25,25 meter har med seg ni kjettinger.

Grønne mutterkopper

- Nytt av året er grønne mutterkopper som peker mot hverandre. Det er en enkel visuell sjekk på om noen av mutrene har løsnet. Sjåførene har også fått hver sin grønne mønsterdybdemåler for jevnlig sjekk, beretter Nordmo.

Etter halvannen time er vogntoget vinterskodd, og klar for årets vintersesong på Romerike.

Posten og Brings dekkorperasjon 2014:

- Dekkmann skifter ut 8000 store hjul
- Dekkmann skifter eller legger om i alt 20 000 små og store hjul
- Hvert dekk på vogntog og trailer veier 130 kilo.
- Hvert hjul med felg og dekk veier om lag 170 kilo
- Hjulskift for vogntog og trailere koster 199 kroner per dekk
- Hvert nye lastebildekk koster rundt 5000 kroner

 

 

Powered by Labrador CMS