
Transport 2011 - Endelig åpner dørene
Ett år forsinket, og fire år etter forrige messe, er det omsider klart for Transport 2011 på Lillestrøm. Lastebil-sjef Olav Slaatsveen kan knapt vente til dørene åpnes.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Tiden er overmoden
Olav Slaatsveen (t. h.), adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), mener det er viktig å vise transportnæringen i hele sin bredde med jevne mellomrom.
- Tiden er overmoden. På grunn av utsettelsen i fjor har det nå gått over fire år siden forrige messe. I 2007 var jo messen lagt til mai og ikke i september, sier Slaatsveen.
Han er klar på at transportnæringen har et ansvar for å vise seg frem:
- Det er viktig å vise transportnæringen i hele sin bredde med jevne mellomrom. Å vise hvor avhengig samfunnet er av vår bransje. Uten lastebilen stopper Norge, pleier vi å si i NLF, og det er faktisk sant, sier han med ettertrykk.
- Og så er vi selvfølgelig klar over at transport er langt mer enn langtransport. Dette er vår sjanse til å vise oss frem, for hverandre og for omverdenen, sier Slaatsveen.
Selv gleder han seg til å møte folk.
250 utstillere
- Alt er i rute. Pr. i dag er vi 239 utstillere. Mitt tips er at vi ender opp på rundt 250, sier Trond Andersen, prosjektleder i Norges Varemesse for Transport 2011.
- Det var noen flere utstillere i 2007, men vi ser at utstillerne i år i snitt bestiller litt større arealer. Vi er veldig godt fornøyd med responsen fra utstillerne. Nå gjelder det å få tak i sjåførene, å få de til å ta del i festen, sier Andersen.
Siste brikker
Slaatsveen og Andersen setter nå inn siste gir før dørene på Lillestrøm åpner 8. september.
- Nå gjenstår det bare å legge de siste brikkene på plass slik at det blir den "happeningen" for næringen som vi har sett for oss, sier Slaatsveen.
- Jeg gleder meg jo til messen som sådan, mangfoldet og impulser, men først og fremst blir det godt å treffe folk. Å få en direkte følelse med hvor skoen trykker for våre medlemmer. Vi snakker jo med sjåførene i mange andre sammenhenger også, men sjelden i en setting som dette, sier Slaatsveen.
Rekruttering
Akkurat som i 2007 vier messen stort fokus til rekruttering. Både transportnæringen og bilbransjen trenger nye medarbeidere. Derfor har ti organisasjoner slått seg sammen og organisert et utdanningstorg og invitert ungdom til messen.
Transport 2011 arrangeres av Norges Varemesse, Norges Lastebileier-Forbund, NHO Transport (tidl. TL) og Bilimportørenes Landsforening.
Messen holdes i dagene 8.- 11. september.
Store nyheter
Produktmessig har publikum en fullspekket utstilling å se frem til.
På tungbilsiden er nesten alle på plass på Transport 2011. Eneste unntaket er Renault Trucks Norge, som har meddelt at de ønsker å bruke sine markedsføringsmidler på andre måter. @%:Transportmessen har aldri hatt samme grepet på varebilene. Mange vil nok stusse over at de to største velger å utebli, VW og Toyota. Dette gjelder ikke minst førstnevnte som med Crafter også beveger seg opp i det lette lastebilsegmentet. At Toyota uteblir er likevel ikke helt rett, ettersom merket vil være representert med Toyota Tundra på standen til Autonova AS. Ellers vil Fiat, Ford, Iveco, Isuzu, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Renault og SsangYoung bli å finne med varebiler på Lillestrøm.
Bertel O. Steen AS får nok det aller største trekkplasteret på Transport 2011, nemlig den flunkende nye Actros. I messesammenheng er dette faktisk en verdenslansering. Bortsett fra M-B-organisasjonen er det bare fagpressen som har sett bilen og en enda engere krets har fått prøvekjørt den, deriblant Anlegg&Transport (se prøvekjøringsrapport i denne utgave).
Utover ny Actros kommer Bertel O. Steen til å presentere et utvalg fra sitt brede produktprogram.
- Jeg vil gjerne poengtere at Actros MP3 vil leve side om side med ny Actros en god stund fremover, sier informasjonsansvarlig for M-B nyttekjøretøy, Olav-Kåre Thingwall.
Bertel O. Steen kommer også til å fokusere på blant annet finansiering og flåtestyringssystemet, samt et par hemmeligheter som Thingwall ikke vil avsløre på forhånd.
Sisu
Det blir ytterligere en norgespremiere på Transport 2010. Elverum Maskin AS, norsk Sisu-importør, rekker akkurat å få det første eksemplaret av den nye modellen Sisu Polar til messen. Den finske produsenten har en del spesielle løsninger, særlig når det gjelder akselkombinasjoner, som tiltrekker seg en god del interesse.
De store er størst
Scania og Volvo har de to desidert største stands på Transport 2011. I likhet med Mercedes-Benz har også Scania lansert sine første Euro 6-motorer, og en egen utstillingsmonter vil gi god informasjon om Euro 6. - 11 lastebiler og fire busser, hvorav tre er premierevisninger, opplyser informasjonsdirektør John Lauvstad. Han forteller også at selskapet skal ha en lastebilsimulator på standen. Her kan alle prøve seg bak lastebilrattet under 100% sikre omgivelser.
- Og så er det noe jeg ikke vil fortelle noe om, sier Lauvstad.
Informasjonsdirektør Torstein Magelssen hos Volvo vil heller ikke avsløre alt. Hele bredden av lastebiler og busser blir vist, samt noen kjøretøyer man i liten grad har sett i Norge tidligere. Det gjelder for eksempel Volvo FE Low Entry og FE Hybrid. Det kan også være verdt å ta en titt på FMX 8x4 betongbil. Volvo har i liten grad vært inne på dette markedet tidligere, men FMX har endret på dette i betydelig grad.
Volvo vil gjerne fremstå som en teknologi-innovatør, og det får man også smakebiter av på messen. En av selskapets teknologi-FH vil være på Transport 2011. Dette kjøretøyet har alt tenkelig av sjåførassistenter og sikkerhetssystemer på plass. Mye av dette var omtalt i A&T nr. 3 i år. Samarbeidspartner Boije Ovebrink vil være til stede med sin hybride rekordlastebil "Green Dream".
Øvrige lastebilmerker
De øvrige lastebilimportørene har ingen direkte nyheter å komme med i år. Det har blant annet sammenheng med at de fleste produsentene venter med introduksjon av sine Euro 6-motorer til 2012.
MAN kommer ført og fremst til å satse på å vise bredden i kjøretøyprogrammet. Det kan imidlertid være grunn til å merke seg at standen vil ha to Meiller-påbygg. Den ene er en TGL 8-tonner med Meiller tipp og i tillegg kran. Dette er en hendig bil for kommuner, etater og anleggsgartnere. Den andre bilen er en fireakslet TGS med Meiller halfpipe.
Iveco satser også på å vise bredden i programmet, med Daily, Eurocargo, Stralis og Trakker på plass. Daily-serien blir nå kraftig oppdatert, men de nye bilene rekker ikke utstillingen. DAF kommer til å vise hele modellspekteret. - I tillegg vil vi fokusere på segmenter vi tidligere har vært lite inne i, sier Rolf Skandfer. - Vi kommer til å vise en XF105 med Istrail dumperpåbygg, en CF85 med Hiab krokløft og LF55 med Joab liftdumper. Dette chassiset er så smalt at vi kan bygge en ferdig liftdumperbil med utvendig bredde 240 cm. Denne bilen kommer for øvrig ikke til å stå på vår egen stand, men hos Cargotec.
Påbygg
Påbyggerbransjen i Norge kommer til å være godt representert på Transport 2011. Det aller meste av uteområdet er belagt av påbyggere, men noen av påbyggleverandørene har skaffet seg standplass i to av hallene. På bakgrunn av samtaler vi har hatt med noen av påbyggerne kan vi slå fast at det totalt vil bli vist et godt tverrsnitt av påbyggsløsninger som leveres på det norske markedet, og norske bileiere vil uten tvil ha stort utbytte av å besøke påbyggstandsene.