1. mai er Groeneveld Group 40 år og et hypermoderne demosenter med undervisningslokaler, restaurant og møterom åpnes.

40-årsjubilanten Groeneveld

Nederlandske Groeneveld Group har tatt stadig større biter av markedet for automatsmøresystemer for motorisert redskap i transport-, landbruk-, maskin- og anleggsmarkedet. På Conexpo startet selskapet markeringen av 40-årsjubiléet, og feiringen fortsetter etter 1. mai som var selve etableringsdagen i 1971 i Nederland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Da åpnes Groeneveld Experience Center ved hovedkvarteret i Gorinchem. Senteret er bygd for demonstrasjon og undervisning om produkter og service. Der kan man se maskiner, gaffeltrucker og lastebiler i lokalene med automatsmøresystemene tilkoblet.

En Caterpillar hjullaster er utstyrt med Twin 3 heavy duty dobbellinje automatsmøresystem, en Volvo minigraver har fått et kompakt XS smøresystem, og lastebilen DAF XF105 er utstyrt med CompAlube-systemet. Selskapets Oilmaster som automatisk holder oljen på riktig nivå, er montert på et Cat-aggregat.

Groeneveld har også utviklet sitt eget kamerasystem som er montert på en Linde gaffeltruck, og på biler og maskiner.

Datterselskap og ny satsing

Datterselskapet GreenCat har utvidets selskapets hovedområde med utvikling av integrerte løsninger for styring av transportsystemer og terminaldrift. Under navnet Groeneveld Transport Efficiency er det også utviklet lufttørkere, bilvarmere, spoilere, radiatorbeskyttere og fartsholdere.

- Vi sikter mot å bli en global leverandør til buss- minibussmarkedet, tog, industri, landbruk og det voksende området innen masseforflytningsmaskiner, sier Ron den Engelsen som er markeds- og kommunikasjonsansvarlig.

Groeneveld har produksjon i Italia og utviklingssentre i Israel, Nederland og Italia.

Sterk vekst for anleggsmaskiner

Spesielt innen anleggsmaskinbransjen har veksten vært sterk de siste årene. På Conexpo-standen var oppmerksomheten spesielt rettet mot maskinene.

- Vi har inngått OEM-avtaler for levering av automatsmøring for fabrikkmontering på maskiner fra ledende produsenter som Caterpillar, Volvo, Komatsu, JCB, Liebherr, Hitachi, Hyundai, Doosan og flere andre, sier salgsdirektør Thierry Schuermans som har ansvaret for off-road-markedet. Han har tidligere arbeidet i mer enn 20 år med anleggsmaskiner, blant annet hos utstyrsleverandøren Verachtert som ble kjøpt av Caterpillar. De siste åtte årene har Schuermans vært pådriver hos Groeneveld for at maskinprodusentene skulle blir større kunder. Når nær 50% av leveransene fra moderfirmaet nå går til maskiner, betyr det at Groeneveld langt fra kun er avhengig av transportnæringen med lastebiler og hengerprodusentene som de store avtagerne.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS