Første sneak-peak av bilen under montering av påbygget.

Setter elektrisk renovasjonsbil i drift

I månedsskiftet oktober/november setter Ragn-Sell sin første elektriske renovasjonsbil i drift i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bilen er kjøpt inn av gjenvinningsentreprenøren Ragn-Sells AS og skal betjene deres kunder i Oslo-markedet.

- Innkjøpet av den elektriske renovasjonsbilen er et ledd i vår langsiktige satsning på fossilfri transport og produksjon, sier Bjørn Hoel, administrerende direktør i Ragn-Sells AS.

Satser fossilfritt

- Elektriske biler og maskiner er interessante for oss av flere årsaker. For det første har vi selvfølgelig satt oss som mål om å redusere utslippene våre. For det andre tror vi ikke politikerne vil tillate at vi betjener bysentrum med fossildrevne kjøretøy fremover. Da må vi være med teste ut ny teknologi og drive utviklingen fremover slik at vi kan tilby det både kundene våre og samfunnet rundt oss forventer, sier Hoel.

- I tillegg ser vi både arbeidsmiljømessige og økonomiske fordeler, spesielt ved bruk av elektriske maskiner som kverner og sorteringsmaskiner. De støyer mindre, vibrerer mindre, har mindre avgasser og krever mindre vedlikehold. Vi kommer derfor til å investere primært i elektriske maskiner fremover.

Spent på responsen

- Bilen er ikke kjøpt inn til et spesifikt oppdrag, vi tråkket til på egenhånd og løper en viss risiko, forsetter Hoel.

- Politikerne har jo sendt tydelige signaler på at det er dette de vil ha, nå gjenstår det å se om det gjenspeiler seg i konkurransegrunnlagene og betalingsviljen også, spesielt i offentlig sektor. Vi vet jo alle at pris lenge har vært den dominerende konkurransefaktoren her. Dette er imidlertid ikke den billigste løsningen og vi har erfaring med at næringslivet har hatt høyere betalingsvilje på kvalitet og miljø enn offentlig sektor. Derfor er vi spent på responsen, sier Hoel.

Stiller høye krav

Lars Gravdahl er logistikksjef i Ragn-Sells og har vært ansvarlig for innkjøpet av den elektriske renovasjonsbilen. Bilen er levert av det nederlandske selskapet eMoss og er bygget på et chassis fra MAN. Bilen har en toppfart på 85 km/t, en rekkevidde på ca. 200 km.

- Den lades opp på 4,5 timer. Det betyr at den kan gå et helt skift uten ladning, hvilket har vært et viktig krav for å oppnå lønnsomhet på bilen, sier Gravdahl.

Nå er Ragn-Sells spent på hvordan bilen vil fungere i daglig drift og under norske klimaforhold.

- Leverandøren føler seg trygg på produktet sitt, men vi har kunder med høye krav til regularitet, så alle detaljer må fungere hver dag. I løpet av et par måneder vet vi mye mer, sier Gravdahl.

Dette er Ragn-Sells

Ragn-Sells er en 100 prosent familieeid gjenvinningsentreprenør etablert i Norge, Sverige,Danmark, Estland, Latvia og Polen.

Det er ca. 2500 medarbeidere i konsernet som omsetter for ca. 5,5 milliarder kroner.

Kjernevirksomhet er transport, sortering og bearbeiding av avfall fra næringslivet og private. Av dette avfallet produseres sekundære råvarer som papir, plast og metaller til verdensmarkedet.

Powered by Labrador CMS