
Positiv til utspill fra Regjeringen
«På vegne av forbrukerne og hele bransjen» er Harald A. Møller AS glade for at Regjeringen ikke ønsker en økning i bilavgiftene.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det har vært en usikkerhet knyttet til hvordan overgangen til nye målemetoder for utslipp kan påvirke avgiftsnivået på biler i det norske markedet. Nye biler typegodkjennes nå etter den såkalte WLTP-standarden, som erstatter den utgående NEDC-standarden.
Onsdag 5. september signaliserte finansminister Siv Jensen på vegne av regjeringen at man vil unngå at denne overgangen fører til økte bilavgifter ved nyttår 2018/2019. Det er Harald A. Møller AS glade for.
- Her deler vi Siv Jensens og regjeringens vurdering. Nå må KrF komme på banen og være tydelige på at de stiller seg bak dette, og unngå at dette spørsmålet blir overlatt til politisk spill i Stortinget denne høsten, sier Ulf Tore Hekneby, adm. direktør i Harald A. Møller AS .
Han mener regjeringens forslag er det løsningsalternativet som er det mest rettferdige for forbrukerne og bransjen.
- Det er også viktig å notere seg at man endrer måten å teste bilene på, men det er altså ikke er slik at bilene slipper ut mer enn tidligere. Tvert imot blir nye biler stadig mer effektive og miljøvennlige, sier Hekneby.
Fra 1. september 2018 typegodkjennes alle nye biler etter den nye WLTP-syklusen. Regjeringens forslag er å benytte en fastsatt regnemodell (CO2MPAS) for å omregne WLTP-målingene til verdier tilsvarende nivået fra NEDC-målinger. Dette vil innebære at det ikke blir en omfattende økning i bilavgifter fra 1. januar 2019 som fryktet.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS