Da Ida inntok førersetet
Komatsu var ikke i tvil. Prototypen av hjullasteren WA475-10 ville bli deres største godbit på Bauma, og derfor tok de ingen sjanse. 24-tonneren ble godt inngjerdet og fikk trapp opp til hytta på standen i hallen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Forhåndsvurderingene stemte presis. Under hele Bauma var maskinen kontinuerlig omgitt av interesserte, innenfor og utenfor sperringen.
De som ville se nyskapningen på nært hold ble sluppet puljevis inn gjennom «perleporten» til maskinen, og da med Komatsu-følge.
Føreren i sentrum
- Dette er en maskin som er bygd med tanke på å sette føreren i høysetet, sa Hesselberg-sjef Kai Paulshus. - Jeg gleder meg til å få WA475-10 inn i parken når den blir klar for produksjon.
Deretter overlot Paulshus til kollega Tore Roterud å presentere den nye 24-tonneren.
Med entusiasme pekte han på alle maskinendringene som vil forenkle både drift og daglige vedlikeholdsrutiner for førerne.
Bakdekslet, hengslet i front, kan vippes helt opp slik at alle vitale deler som skal kontrolleres daglig, nås fra bakkenivå. Oppe på maskinen er det bygd plattform rundt hytta.
Ida beordret inn
Den nye hytta er bygget med tanke på føreren, både i størrelse, innrednings- og bruksmessig.
- Du får teste setet, sa Roterud til Hesselberg-kollega Ida Elise Myklegård, og etter noe nøling inntok hun det nye luftdempede setet med følgende bemerkning: - Supert, her vil alle føle seg hjemme som i godstolen i stua.
Hytta er støydempet til 70 db(A), har glass rund baut og spakkonsollen kan justeres i fem stillinger for å tilpasses føreren.
Vinkelen på vinduer gir godt utsyn ned til alle sider, og intern luftkondisjonering forhindrer inntrengning av støv og partikler. En 7-tommers skjerm har tilkoblet alle informasjoner i nåtid under arbeid, og føreren kan sjekke drivstofforbruket kontinuerlig.
Drivstoffgjerrig
Komatsu introduserer sitt konsept med hydraulisk-mekanisk transmisjon (HMT) på nykommeren.
Sammenlignet med forgjengeren i 24-tonnsklassen, loves det at denne maskinen vil spare mer enn 30% drivstoff. Komatsu hevder at alle typer av lasting, kjøring og forflytting skal kunne gjennomføres med kombinasjonen effektivt forbruk og høy produktivitet.
Tilkoblet telematikksystemet Komtrax og Komatsus Care vedlikeholdsprogram, får man kontinuerlig overvåkning og support. Motoren er Komatsus egen som oppfyller Steg V-utslippskravene med kombinasjonen eget partikkelfilter og SCR (AdBlue).
I Komatsus HMT-løsning kombineres mye kraft på lavt turtall, og derav den store reduksjonen i drivstofforbruk. Systemet kombinert med Z-bar løftesystem gir både økt løftekraft og høyere produksjon samtidig som motoren vil arbeide med lavt forbruk.
Automatisk forhåndsinnstilling av maks brytekraft vil redusere forbruket, likedan automatisk reduksjon av turtallet når maskinen ikke er i arbeid.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll