
Da Ida inntok førersetet
Komatsu var ikke i tvil. Prototypen av hjullasteren WA475-10 ville bli deres største godbit på Bauma, og derfor tok de ingen sjanse. 24-tonneren ble godt inngjerdet og fikk trapp opp til hytta på standen i hallen.
Forhåndsvurderingene stemte presis. Under hele Bauma var maskinen kontinuerlig omgitt av interesserte, innenfor og utenfor sperringen.
De som ville se nyskapningen på nært hold ble sluppet puljevis inn gjennom «perleporten» til maskinen, og da med Komatsu-følge.
Føreren i sentrum
- Dette er en maskin som er bygd med tanke på å sette føreren i høysetet, sa Hesselberg-sjef Kai Paulshus. - Jeg gleder meg til å få WA475-10 inn i parken når den blir klar for produksjon.
Deretter overlot Paulshus til kollega Tore Roterud å presentere den nye 24-tonneren.
Med entusiasme pekte han på alle maskinendringene som vil forenkle både drift og daglige vedlikeholdsrutiner for førerne.

Bakdekslet, hengslet i front, kan vippes helt opp slik at alle vitale deler som skal kontrolleres daglig, nås fra bakkenivå. Oppe på maskinen er det bygd plattform rundt hytta.
Ida beordret inn


Den nye hytta er bygget med tanke på føreren, både i størrelse, innrednings- og bruksmessig.
- Du får teste setet, sa Roterud til Hesselberg-kollega Ida Elise Myklegård, og etter noe nøling inntok hun det nye luftdempede setet med følgende bemerkning: - Supert, her vil alle føle seg hjemme som i godstolen i stua.
Hytta er støydempet til 70 db(A), har glass rund baut og spakkonsollen kan justeres i fem stillinger for å tilpasses føreren.
Vinkelen på vinduer gir godt utsyn ned til alle sider, og intern luftkondisjonering forhindrer inntrengning av støv og partikler. En 7-tommers skjerm har tilkoblet alle informasjoner i nåtid under arbeid, og føreren kan sjekke drivstofforbruket kontinuerlig.
Drivstoffgjerrig
Komatsu introduserer sitt konsept med hydraulisk-mekanisk transmisjon (HMT) på nykommeren.
Sammenlignet med forgjengeren i 24-tonnsklassen, loves det at denne maskinen vil spare mer enn 30% drivstoff. Komatsu hevder at alle typer av lasting, kjøring og forflytting skal kunne gjennomføres med kombinasjonen effektivt forbruk og høy produktivitet.
Tilkoblet telematikksystemet Komtrax og Komatsus Care vedlikeholdsprogram, får man kontinuerlig overvåkning og support. Motoren er Komatsus egen som oppfyller Steg V-utslippskravene med kombinasjonen eget partikkelfilter og SCR (AdBlue).
I Komatsus HMT-løsning kombineres mye kraft på lavt turtall, og derav den store reduksjonen i drivstofforbruk. Systemet kombinert med Z-bar løftesystem gir både økt løftekraft og høyere produksjon samtidig som motoren vil arbeide med lavt forbruk.
Automatisk forhåndsinnstilling av maks brytekraft vil redusere forbruket, likedan automatisk reduksjon av turtallet når maskinen ikke er i arbeid.
STILLING LEDIG:
-
R3 Entreprenør AS søker betongsager/kjerneborer
Norges ledende rivningsentreprenør søker nå etter en erfaren fagarbeider innen kjerneboring og betongsaging til spennende prosjekter i Trondheim
-
Pon Rental Norway AS søker utleiekoordinator
Pon Rental søker etter driftig utleiekoordinator til vår avdeling i Bergen
-
R3 Entreprenør AS søker river
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne fagarbeidere innenfor riving og saneringsarbeid til spennende reiseprosjekter over hele Norge.
-
R3 Entreprenør AS søker maskinfører
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne Maskinførere til spennende reiseprosjekter over hele Norge
-
Pon Equipment AS søker uteservicemekaniker
Driftig uteservicemekaniker søkes til distrikt på Sunnmøre!
-
Kiesel Norge AS søker mekaniker
Kiesel Norge AS trenger flere hender, og ser nå etter dyktig mekaniker. Er det deg, eller noen du kjenner?
-
Horisont Renovasjon AS søker sjåfør til kranbil
Er DU vår nye sjåfør?
-
Veisikring AS søker medarbeider-Drammen
Er du den rette for oss?
-
ST Entreprenør AS søker betongsprøyteoperatør
Er du vår nye betongsprøyteoperatør?
-
Pon Equipment avdeling Rygge søker dyktig prepp mekaniker til verksted
Er DU vår nye prepp mekaniker?