403 METER: Totalt er leng­den på kjempetransportørene i Sverige hele 403 meter.
403 METER: Totalt er leng­den på kjempetransportørene i Sverige hele 403 meter.

Monster-transportører

Nordic Bulk satser stort i Sverige, og nå bærer det frukter. Blant annet har Sandnes-selskapet bygget to monster-transportører i 20 meters høyde!

Publisert

Transportørene er bygget på gjenvinningsanlegget til D.A Mattsson utenfor Stockholm, og har samlet lengde på 403 meter. Anlegget kjøres i gang i slutten av oktober 2019, og da skal det transportere gjenvunnet masse fra et stort CDE-vaskeanlegg.

RESIRKULERT MASSE: Transportbånd-systemet skal håndtere vasket masse som kommer fra et store CDE-vaskeanlegg.
RESIRKULERT MASSE: Transportbånd-systemet skal håndtere vasket masse som kommer fra et store CDE-vaskeanlegg.
DIMENSJONER: Dette bildet viser dimensjonene på anlegget Nordic Bulk har levert i Sverige.
DIMENSJONER: Dette bildet viser dimensjonene på anlegget Nordic Bulk har levert i Sverige.
20 METER HØYE: Menneskene under transportøren blir ganske små. Transportbåndet er på 20 meters høyde!
20 METER HØYE: Menneskene under transportøren blir ganske små. Transportbåndet er på 20 meters høyde!

- Den store transportøren for D.A Mattsson var det første prosjektet vi har levert
i Sverige på ti år, sier daglig leder Peder Egeland i Nordic Bulk.

Vant på løsning

- D.A. Mattson sier de valgte oss på grunn av løsningen. Vi har fått skryt for at logistikk, værforhold og vedlikehold var gjennomtenkt, sier Egeland.

Egeland påpeker at satsingen i Sverige gjøres skritt for skritt, og at nye oppdrag ikke må gå på bekostning av kvaliteten på løsningene på det de leverer.

- På sikt ønsker vi å levere fremtidsrettede løsninger over hele Skandinavia. For å komme dit, må hovedfokuset være å levere prosjekter vi kan stå inne for, og som kundene er fornøyd med. Det er mye viktigere å levere gjennomtenkte løsninger enn å løpe etter omsetning, slår han fast.

Tar tid

Selskapet med hovedbase i Sandnes, har den senere tiden ansatt en rekke nøkkelpersoner som skal kvalitetssikre og utvikle prosjekter videre. Egeland sier dette er avgjørende for å ekspandere i Sverige.

- Ekte bærekraft bygges ikke over natta, vi går i det tempoet som er nødvendig for å levere skikkelig. Når det er sagt, gleder vi oss enormt til å se hva vi kan få til sammen med svenske aktører, sier Egeland.

Mer jobb?

Nå har det faktisk kommet inn en ny forespørsel på fire transportører fra Sverige.

- Vi er kun i tilbudsfasen, og vet ikke om vi får jobben, men det er uansett spennende å se at det svenske markedet er åpent for å bruke norske aktører til å bygge anleggene sine, sier Egeland.

Nordic Bulk har i en årrekke solgt reservedeler som ruller, skraper og sikteduker til Sverige, men har ikke fått ordentlig fotfeste på prosjektering og konstruksjon av nye anlegg. Nå håper de at det skal snu.