Mammoet brukte flere uker på frakt av reaktor på 1048 tonn, gjennom ørken i Saudi-Arabia, med ti trekkvogner i 2014. Et oppdrag der man måtte være selvforsynt flere uker om gangen i øde områder.
Mammoet brukte flere uker på frakt av reaktor på 1048 tonn, gjennom ørken i Saudi-Arabia, med ti trekkvogner i 2014. Et oppdrag der man måtte være selvforsynt flere uker om gangen i øde områder.

Ti trekkvogner transporterte over 1000 tonn

De fleste som holder på med spesialtransport har hørt om spesialtransport-selskapet Mammoet. Her er det nederlandske firmaet, med avdelinger i flere land, i ferd med å kjøre 108 mil i «ti-spann».

Publisert

Bildet over er fra en spektakulær transport i Saudi-Arabia i 2014. Mammoet var leid inn for å frakte en reaktor på 1048 tonn for Samsung fra Damman til en petrokjemisk fabrikk i Shaybah. En strekning på 108 mil, der ørken med stekende sol var et gjennomgående tema.

Reaktoren ble transportert på to hydrauliske moduler, trukket og dyttet av ti Mercedes-Benz Actros SLT-er.

Bakker på opp mot åtte prosent og lave kraftlinjer krevde mange hestekrefter og god ekstra god organisering. I oppoverbakker, trakk seks lastebiler i front mens fire dyttet på bak. I nedoverbakkene var det fire i front og seks bak. Den hydrauliske nivelleringen ble konstant justert for å ha best vektfordeling på lasten.

Og når det gjelder logistikken:

Transportteamet måtte være selvforsynt store deler av reisen. 50 mil foregikk i ødemarken, så man måtte ha med alt biler, utstyr og mannskap trengte selv for flere uker. Det inkluderte naturlig nok mat, vann, drivstoff og et verksted.

Da lasten var levert, var det bare å snu og gjøre det samme en gang til med meste tunge last som skulle samme vei.