Fra venstre: Kontrollingeniør Kristian Magnussen og byggeleder Geir Larsen fra fylkeskommunen og daglig leder Are Oxholm fra AG Tunnel.
Fra venstre: Kontrollingeniør Kristian Magnussen og byggeleder Geir Larsen fra fylkeskommunen og daglig leder Are Oxholm fra AG Tunnel.

Vedlikeholdskontrakt for tunneler

Troms og Finnmark fylkeskommune har signert en vedlikeholdskontrakt for tunneler med AG Tunnel.

Publisert

Kontrakten har en verdi på 35 millioner kroner i året – og går over ett år med opsjon på ett pluss ett år.

AG Tunnel skal gjøre vedlikeholdsarbeid på skader og mangler i tunneler i Troms og Finnmark, samt eventuelle skader som oppstår i kontraktsperioden. Eksempel på arbeid som skal utføres, er sikring med sprøytebetong på fjell, brannsikring og sprengningsarbeider for å oppnå ønsket frihøyde.

Bedre trafikksikkerhet

Byggeleder for fylkeskommunen, Geir Larsen, sammenligner prosjektet med EU-kontroll av biler.

Vedlikeholdsarbeidet omfatter:

Riving og fjerning av nett og bølgeblikk. Ca. 1000 m².

Riving og fjerning av vann og frostsikring. Ca. 10.000 m².

Manuell driftsrensing med renskelag. Ca. 500 timer.

Sprengningsarbeider for å oppnå ønsket frihøyde, vifter eller gi plass til vann og frostsikring. Ca. 250 m³.

Montering av sikringsbolter

Montering av nytt PE skum. Ca. 12.500 m².

Brannsikring av 12 500 m² PE-skum.

Montering av festebolter for kabelbruer

Senteravstand ca. 600 stk.

Montering av festebolter for ventilatorer/opphengsrammer /skilt. Ca. 200 stk.

Sikring med sprøytebetong på berg. Ca. 1600 m³.

- Dette er ikke prestisjeprosjekter, men høyst nødvendige tiltak for å bevare og forbedre sikkerheten for reisende i Troms og Finnmark. Vi har gode erfaringer med AG Tunnel, og er trygge på at de fortsatt vil gjøre en god jobb for oss i fremtiden, sier han.

Fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (AP), er glad kontrakten er kommet i havn.

- Trafikksikkerhet er høyest prioritert for fylkeskommunen innen samferdsel. Bedre sikring av tunneler vil gjøre mye for sikkerheten til befolkningen i fylkeskommunen, sier hun.

Lokale ansatte

Fylkesråden er også glad for at prosjektet kommer det lokale næringslivet til gode. Daglig leder i AG Tunnel, Are Oxholm, sier de er avhengige av lokal arbeidskraft på de ulike lokasjonene i Troms og Finnmark.

 - Vi vil ansatte lokalt, men også leie inn mannskaper og maskiner etter behov. Samtidig vil vi trenge overnatting, bespisning og materiell på stedene vi jobber, sier han.

Arbeidet i tunnelene vil foregå på kveld og natt, slik at trafikken blir hindret i minst mulig grad.

- Vi har oppdrag over hele landet og i Sverige, og har bitt oss merke i at folk nordpå er mer forståelsesfulle for at tunnelene er stengt for nødvendig vedlikehold. Vi gleder oss og håper det gode samarbeidet vil fortsette, sier Oxholm.