Ny Volvo FMX, lansert 27. februar 2020.
Ny Volvo FMX, lansert 27. februar 2020.

Ny Volvo FMX med helt nytt førerhus

Volvo Trucks har lansert den helt nye Volvo FMX med en helt nytt førerhus, forbedrede sikkerhetsfunksjoner og økt nyttelast.

Publisert

Nye FMX anno 2020 har økt forakseltrykk på opptil 20 tonn (doble foraksler) og en 38 tonns boggi. 

- Våre kunder i anleggsbransjen står overfor stadig økende krav til forbedring innen områder som bærekraft, kostnadseffektivitet, sikkerhet og produktivitet, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

- Med lanseringen av nye Volvo FMX, viser vi vårt engasjement for å støtte disse kundene ved å lage robuste lastebiler og innovative tjenester for å hjelpe dem med å gjøre driften enklere, tryggere og mer lønnsom.

Nytt førerhus

 Fakta om nye Volvo FMX

  • Førerhus: Kort førerhus, lavt, kort førerhus, lavt, langt førerhus, langt førerhus, Globetrotter-førerhus, mannskapsførerhus. Utvendige og innvendige dekoralternativer for individuell tilpasning.
  • Et nytt ratt med tiltfunksjon for en mer ergonomisk kjørestilling.
  • Motorvarianter: Dieselmotorer er tilgjengelige med forskjellige utslippsstandarder.
  • Girskiftesystem: I-Shift og I-Shift med krabbegir, med programvarepakker for forskjellige bruksområder.
  • Lys: Frontlykter med halogen eller LED.

Nye Volvo FMX er bygget på en helt ny førerhusplattform, basert på Volvos arfaring med å bygge anleggsbiler.

- Nye Volvo FMX er laget for å gi en overlegen kombinasjon av smidighet og holdbarhet, forklarer Ismail Ovacik, ansvarlig for design i Volvo Trucks.

- Det helt nye førerhuset inkluderer en frontdel med lett utskiftbare solide deler, frontlyktbeskyttere og nye V-formede LED-frontlykter. For å gjøre det enkelt for sjåførene å gå inn eller ut av lastebilen, har vi laget nye trinn med sklisikring.

Ny Volvo FMX, lansert 27. februar 2020.
Ny Volvo FMX, lansert 27. februar 2020.

Økt sjåførfokus

Ny Volvo FMX, lansert 27. februar 2020.
Ny Volvo FMX, lansert 27. februar 2020.
Ny Volvo FMX, lansert 27. februar 2020.
Ny Volvo FMX, lansert 27. februar 2020.

Nye Volvo FMX leveres med økt plass i det korte førerhuset og oppbevaring på opptil 800 liter. Sjåfører får også forbedret sikt takket være en senket dørlinje og nye speil. Sikten kan forbedres ytterligere ved å legge til et kamera på passasjersiden som gir et utfyllende bilde av siden til lastebilen.

Interiøret er preget av et nytt instrumentbord med mer oppbevaringsplass, nye farger og en moderne gruppe. Det inkluderer et dynamisk 12-tommers instrumentpanel med høy oppløsning med et brukervennlig grensesnitt som lar sjåføren umiddelbart se relevant informasjon og velge mellom fire forskjellige skjermvisninger, avhengig av kjøresituasjonen. Instrumentpanelet er klart for fremtidige oppdateringer og tilkoblede tjenester.

Et valgfritt 9-tommers sidepanel tilbyr infotainment, navigasjonshjelp, transportinformasjon og kameraovervåking. Skjermen, som er lett tilgjengelig, lar sjåføren samhandle på mange måter: med knappene på rattet, gjennom talestyring eller direkte via berøringsskjermen og skjermkontrollpanelet.

Både instrumentpanelet og sidepanelet fungerer på mange språk.

Nye FMX er også utstyrt med et nytt kontrollpanel for trekkraft som hjelper sjåføren med å håndtere potensielt farlige situasjoner, både på og utenfor veien. Sjåføren kan få mer trekkraft ved å aktivere differensialsperrene på en enkel måte, ved å vri på en bryter og se på trekkstatusen på instrumentpanelet samtidig.

Et nytt ratt med tiltfunksjon gir sjåføren en mer ergonomisk kjørestilling.

Mer oppbevaringsplass og bedre isolering

Det nye lange førerhuset på nye Volvo FMX har forbedrede oppbevaringsmuligheter, inkludert et stort oppbevaringsrom under den hevede køyen og en øvre bakre oppbevaring med LED-paneler i romavdelerne.

Førerhuskomforten forbedres ytterligere gjennom forbedret isolasjon som hjelper til å holde kulde, varme og støy ute. Det er, ifølge Volvo, enklere enn noen gang å flytte seg fra setet til køyen med en ny, slankere og ergonomisk utformet I-Shift girspak.

Vogntogvekt opptil 150 tonn

Nye Volvo FMX har det tyngste tilskuddet til Volvos chassisutvalg – en 38-tonns boggi som gir mulighet for en vogntogvekt på opptil 150 tonn.

I tillegg er luftfjæringen foran oppdatert, noe som gir mulighet for forakselbelastninger på opptil 10 tonn, eller 20 tonn for doble foraksler. For lastebiler med styrt løpe- eller pusheraksel er styrevinklene økt, noe som resulterer i bedre manøvrerbarhet og redusert dekkslitasje.

Sikkerhetsfunksjoner

Nye Volvo FMX leveres med adaptiv cruisekontroll, som nå fungerer i alle hastigheter ned til null km/t. Ytterligere sikkerhetsforbedrende funksjoner på Volvo FMX inkluderer cruisekontroll for nedoverbakker, som setter en maksimal hastighet for å forhindre uønsket akselerasjon når du kjører nedover.

Det elektronisk styrte bremsesystemet (EBS), som er en forutsetning for sikkerhetsfunksjoner som kollisjonsvarsler med full autobrems og elektronisk stabilitetskontroll, er nå standard på den nye lastebilen.

Volvo Dynamic Steering, med sikkerhetssystemene kjørefeltvarsler og retningsstabilitet, er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Et nytt system for gjenkjenning av veiskilt øker sikkerheten på Volvo FMX ved å vise trafikkskilt som fartsgrenser, forbikjøringsbegrensninger og veitype i instrumentpanelet.

For spesielt tøffe bruksområder, som gruvedrift, har Volvo FMX en valgfri takluke i stål med et nødutgangshåndtak som fjerner hele luken.

FlexiGold

Volvo Trucks lanserer Volvo FlexiGold-kontrakten som tilbyr samme dekning som Volvo Gold-kontrakten, til samme forutsigbare kostnader, men med mye større fleksibilitet til å tilpasse seg endrede forretningsbehov.

De månedlige avgiftene varierer, takket være et fleksibilitetsområde på 40 % for den estimerte årlige kjørelengden. Dette gir transportører større fleksibilitet til å tilpasse driften til sesongendringer og svingende etterspørsel.

- Mange transportselskaper uttrykker et behov for større fleksibilitet når det gjelder servicekontrakter. Vi har nå teknologien til å gjøre dynamiske og tilkoblede løsninger som dette mulig, sier Thomas Niemeijer, forretningsutviklingsansvarlig, servicekontrakter, Volvo Trucks.

Volvo FlexiGold-servicekontrakten er tilgjengelig i utvalgte markeder og vil gradvis rulles ut til nye markeder.