Kinesiske BYD har allerede bygget tusenvis av elektriske busser og også mange lastebiler. Nå slår de seg sammen med japanske Hino for å utvikle nye generasjoner med elektriske kjøretøy raskere og billigere enn de ville gjort alene.

BYD og Hino har signert samarbeidsavtale

BYD Company Ltd. (Kina) og Toyota-eide Hino Motors Ltd. (Japan) har signert en strategisk forretningsamarbeids-avtale med fokus å utvikle nye batteri-elektriske (BEV) kjøretøy sammen.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Etter å ha utviklet BEV sammen, skal de også samarbeide om logistikken av bilene ut i markedet og annet som har med innføring av BEV-kjøretøyene i markedet å gjøre.

- BYD Commercial Vehicle og Hino Motors har forpliktet seg til teknologiutvikling og global markedsføring av elektriske kjøretøy sammen. Samarbeidet mellom den kinesiske og den japanske bedriften gi fordeler i BEV-utviklingen, sier Wang Jie, adm. direktør for BYDs nyttekjøretøydivisjon.

Hinos leder Taketo Nakane satser på å bygge gode produkter med rask markedsinnføring:

- Ved å samle BYDs prestasjoner innen BEV-utvikling og Hinos elektrifiserings-teknologi og mange års erfaring med å utvikle hybridbiler, vil vi utvikle de best egnede kommersielle BEV-produktene for forbrukerne med rask markedsintroduksjon.

BYD (Build Your Dreams) ble startet i 1995. Det utvikler og produserer batterier, og har i flere år utviklet og bygget elektriske kjøretøy. BYD Commercial Vehicles har produsert over 50.000 elektriske busser som er levert til mange land, blant annet Norge. De produserer også elektriske lastebiler og gaffeltrucker.

Hino ble grunnlagt i 1942 og bygger busser og lastebiler. I 1991 lanserte selskapet verdens første tyngre hybridkjøretøy, en bybuss. I nær 30 år har selskapet vært langt fremme innen hybridteknologi i de tyngre klassene.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS