ATLAS: El-hjulmodellen 350 HM-E er bygd med 80 meter kabeltrommel, langt grave/riveaggregat og hevbar hytte.
ATLAS: El-hjulmodellen 350 HM-E er bygd med 80 meter kabeltrommel, langt grave/riveaggregat og hevbar hytte.

Atlas satser elektrisk

- Det er ingen tvil om at Atlas har høye ambisjoner når det gjelder å utvikle elektriske løsninger for anleggsmaskiner. Selskapet har kommet godt i gang med denne satsingen og kan presentere tre gravemaskiner med eldrift-løsninger via kabel.

Publisert

Det sier salgssjef Jon Christian Foss i Anleggsenteret Hadeland AS.

De nye Atlas-maskinene er først og fremst utviklet med tanke på rivningsjobber, material- og skraphåndtering og for mer stasjonære gravejobber.

Gravemaskinene er 16-tonneren 160 MH-E, 25-tonneren 250 MH-E og 35-tonneren 350 MH-E. Tre-fase el-motorløsningene for de tre maskinene gir kraft på 75 kW, 90 kW og 132 kW ved 400 V, alle med en omdreiningshastighet på 1480 o/min., og de er med IP 55-beskyttelse av hydraulikksystemet.

ANSVARLIG: Jon Christian Foss, her foran anlegget på Roa med en Weycor hjullaster, leder maskinsalget i selskapet.
ANSVARLIG: Jon Christian Foss, her foran anlegget på Roa med en Weycor hjullaster, leder maskinsalget i selskapet.

Rimelige i drift

ATLAS: El-hjulmodellen 350 HM-E er bygd med 80 meter kabeltrommel, langt grave/riveaggregat og hevbar hytte.
ATLAS: El-hjulmodellen 350 HM-E er bygd med 80 meter kabeltrommel, langt grave/riveaggregat og hevbar hytte.

Satsingen på å utvikle eldrift-maskiner bygger, ifølge Atlas, på at disse er rimelige i drift sett i relasjon til høy effektivitet. Maskinene er servicevennlige og har lave vedlikeholdskostnader, de er utslippsfrie og også godt egnet for arbeid innendørs. Videre kan el-maskinene bygges med variable tilknytningspunkter for elektrisitet, og man trenger ikke avbrudd og stopp for fylling av drivstoff.

KLAR: Foss med en Atlas hjulmaskin som skal til klargjøring.
KLAR: Foss med en Atlas hjulmaskin som skal til klargjøring.

- Disse tre maskinene med kabelløsninger på trommel og el-tilknytning er allerede vist for noen kunder lokalt og internt på fabrikken. Opplegget var at de også skulle inngå i Atlas planlagte storlansering i april i Bremen under åpning av selskapets nye demosenter. Naturlig nok ble også dette storarrangementet utsatt i kjølvannet av covid-19-restriksjonene over hele Europa, sier Foss.

MITO: Anleggsenteret Hadeland har også et stort utvalg av skuffer, markedsført under navnet Mito.
MITO: Anleggsenteret Hadeland har også et stort utvalg av skuffer, markedsført under navnet Mito.

Skreddersyr maskiner

Atlas har en visjon som er basert på en filosofi om å bygge maskinene sine etter kundens ønske og gjøre ombyggingene på fabrikk. Det gjelder både nåværende maskiner med dieseldrift, og kommende el-maskiner.

- Nettopp derfor ønsker Atlas besøk av kundene slik at disse kan få prøvd maskinene og komme med sine ønsker til justeringer. Det nye demosenteret i Bremen vil spille en nøkkeloppgave i dette opplegget. Vi hadde planlagt å delta ved åpningen 24. april, men dette gikk forståelig nok ikke denne gang. På sikt derimot vil senteret bli svært viktig, for der kan kundene få prøvd og testet de maskinene de ønsker, sier Foss.

Dette får vi derfor komme tilbake til senere. Atlas bygger i dag gravemaskiner fra 14- til 90-tonn.

Når det gjelder elektriske maskiner, har Atlas i lang tid også hjulpet kunder med tilpasning av batteriløsninger for bruk på spesielle jobber. Foss kjenner også til at Atlas arbeider med en batteridrevet hjullaster, trolig en maskin som var påtenkt til den kansellerte demosenter-åpningen 24. april.

- Den vil nok snart dukke opp, sier Foss og legger til at Atlas har et meget godt rykte for sine hjullasterløsninger.

Leder maskinsalget

Jon Christian Foss (47) er ansatt som leder av maskinsalget og skal bygge opp salgsorganisasjonen i den felles satsingen mellom partnerne Tertnes Holding AS og Anleggsenteret Hadeland AS. Dette oppsto da sistnevnte kjøpte 50% av Bulder AS fra Tertnes. Avtalen ble undertegnet i oktober 2019, og selskapet satser på å markedsføre maskinmerkene Atlas og Kato, samt Weycors hjullastere og anleggsvalser. I tillegg kommer stål, slaghammere og Mito skuffer. Service utføres av Bulder Verksted AS som er etablert med 11 verksteder og har over 100 ansatte som dekker hele Norge.

PÅ PLASS: Et utvalg Kato gravemaskiner har fått plass foran anlegget, tett på Hitachi-gravere som inngår i utleieparken til Hadeland Utleie.
PÅ PLASS: Et utvalg Kato gravemaskiner har fått plass foran anlegget, tett på Hitachi-gravere som inngår i utleieparken til Hadeland Utleie.

- En del av brikkene er nå på plass i Anleggsenteret Hadeland AS med etablering her på Roa, avtalene med våre leverandører og serviceopplegget via Bulder Verksted. Dette er viktig når vi skal utvikle organisasjonen videre, likedan at det er viktig å vokse sakte og kontrollert etter at alle grunnleggende elementer er på plass, sier Foss.

NABO: Hadeland Anlegg har både maskiner og utstyr for transport.
NABO: Hadeland Anlegg har både maskiner og utstyr for transport.

Han har tidligere erfaring med maskinsalg hos Hesselberg Maskin, var bruktsjef hos Hymax og arbeidet i en kort periode hos Wacker Neuson.

Anlegget på Roa

Det er tre år siden bygget på Roa ble reist av Tore Lynnebakken og Pål Hagen. I dag er plassen i front av bygget fylt med en rekke maskinmerker. På selve bygget er logoene Hadeland Anleggsenter, Hadeland Utleie og Hadeland Anlegg plassert. Selskapene driver henholdsvis med salg av maskiner, utleie av maskiner og entreprenørvirksomhet.

Ute på plassen står en rekke maskinmerker. Selvfølgelig Atlas, Weycor og Kato, men også Hitachi er fremtredende.

Kato-utviklingen

I tillegg til Atlas-representasjonen, fremhever Foss den spennende utviklingen for Kato med flere nye modeller, blant annet en hel range minimaskiner som ble lansert på Bauma 2019.

- Gjennom Bulder har Kato trofaste kunder. Dette sammen med et utvidet maskinprogram, minigravere, og at Kato nå satser sterkere i Europa med flytting til Nederland, ser vi som en stor fordel. Alt gir mer nærhet, og spesielt venter vi på at den nye 8-tonns gravemaskinen som er varslet i mai skal komme, sier Foss.

På baksiden av bygget finner vi velfylte reoler med utstyr når vi besøker anlegget. Gjennom Entrack Sverige importeres graveskuffer, som for øvrig markedsføres gjennom eget merke – Mito. Målet er å ha hele spekteret på lager for rask levering, understreker Foss.

Når det gjelder aktiviteten i anlegget sørger også det tredje selskapet som er etablert i bygget, Hadeland Anlegg, for å bidra. Entreprenørvirksomheten har en solid park av maskiner og lastebiler. Det er livlig aktivitet på tomta.