Det er ofte kolonnekjøring over Kvænangsfjellet om vinteren.
Det er ofte kolonnekjøring over Kvænangsfjellet om vinteren.

Søker entreprenør til E6-jobb

Nye Veier søker totalentreprenør til å bygge ny vei over Kvænangsfjellet i Nord-Troms.

Publisert

Fjellovergangen mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Troms og Finnmark fylke er ofte stengt på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. Når veien er stengt, er eneste omkjøringsmulighet via Finland, en omvei på nesten 70 mil og åtte timer ekstra kjøretid. Dette er hovedbegrunnelsen for at Nye Veier har prioritert E6 Kvænangsfjellet for utbygging. 

- Det er viktig at trafikantene får en bedre og tryggere vei med forutsigbar fremkommelighet på vinterhalvåret, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier.

Strekningen som trenger utbedring er ca. 13 km, men nærmere konkretisering av tiltak og omfang gjøres i optimaliseringsperioden sammen med entreprenør og rådgiver.

Gjennomføringen er basert på en totalentreprise, med samhandling både gjennom en optimaliseringsfase før anleggsstart og i selve anleggsfasen. Anskaffelsen er i henhold til BVP-metoden (Best Value Procurement) som Nye Veier nå har erfaring med.

Har justert kvalifikasjonskravet pga. covid-19

Nå er konkurransen om å bli med som entreprenør og rådgiver åpnet, og konkurransegrunnlaget vil bli tilgjengelig i EU-supply.

Forslag til hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas våren 2021.
Forslag til hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas våren 2021.

Prosjektet består av to tunneler, én gjennom Mettevollia (ca. 2,1 km) og én gjennom Kvænangsfjellet (ca. 3,5 km). Forventet prosjektkostnad er ca. 1, 6 milliarder kroner inkl. mva. og kontraktsverdien er ca. 1 milliard kroner eks. mva. og vedlikeholdsgaranti.

- Nye Veier håper å få entreprenør på plass ved årsskiftet, slik at anleggsarbeidet kan starte sommeren 2021, sier Vatnan.

Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver, og sammen med kommunene Nordreisa og Kvænangen legges det opp til at reguleringsplanene kan vedtas i mai 2021.

På grunn av covid-19-situasjonen har Nye Veier justert kvalifikasjonskravene i konkurransen. Kravet var opprinnelig tilpasset kontrakter på 1-3 mrd. kroner, men er nå tilpasset kontrakter på 300 millioner-1 mrd. kroner.

- På den måten kan flere nasjonale og også lokale entreprenører bli med i konkurransen, sier Vatnan.

Digital tilbudskonferanse

Det blir arrangert tilbudskonferanse 20. mai klokken 12 for interesserte leverandører. På grunn av koronasituasjonen holdes konferansen digitalt i Microsoft Teams.

Nye Veier arrangerer også en leverandørkonferanse denne dagen for å presentere kommende konkurranser.

Tilbudskonferansen klokken 12 er kun om E6 Kvænangsfjellet.