STØRST: Til nyttår har Hans-Erik Becker og Becker Entreprenør fem helelektriske gravemaskiner i drift. De to første blir levert i mai.
STØRST: Til nyttår har Hans-Erik Becker og Becker Entreprenør fem helelektriske gravemaskiner i drift. De to første blir levert i mai.

Blir størst på elektrisk

BERGER (AT.no): I løpet av mai tar Becker Entreprenør i bruk sine to første helelektriske gravemaskiner fra Cat. Og i løpet av året får de ytterligere tre til.

Publisert

I flere år har Becker Entreprenør jobbet målrettet med å redusere utslippene. For to år siden ble selskapet sertifisert miljøfyrtårn-bedrift, og på mange prosjekter har de i flere år brukt HVO i stedet for fossil diesel der hvor oppdragsgiver har krevd det.

SATSER: Hans-Erik Becker (t.v.) er den eneste kunden i Norge som har signert kontrakt på fem elektriske gravemaskiner med salgssjef Rune Vestengen og Pon.
SATSER: Hans-Erik Becker (t.v.) er den eneste kunden i Norge som har signert kontrakt på fem elektriske gravemaskiner med salgssjef Rune Vestengen og Pon.
STRAKS KLAR: De to elektriske Cat 323F Z-Line graverne manglet ved påsketider bare tiltrotator, og er snart å se ute på Becker Entreprenørs anlegg.
STRAKS KLAR: De to elektriske Cat 323F Z-Line graverne manglet ved påsketider bare tiltrotator, og er snart å se ute på Becker Entreprenørs anlegg.
NY LOGO: Hans-Erik Becker og Becker Entreprenør har også oppgradert logoen. Den har fått en ny grønn blomst som slunger seg rundt.
NY LOGO: Hans-Erik Becker og Becker Entreprenør har også oppgradert logoen. Den har fått en ny grønn blomst som slunger seg rundt.
HYBRID: Becker Entreprenør har i tre år brukt Komatsus hydride 40-tonner. Også alle lastebilene er byttet i løpet av det siste året.
HYBRID: Becker Entreprenør har i tre år brukt Komatsus hydride 40-tonner. Også alle lastebilene er byttet i løpet av det siste året.
ELBILER: Nylig fikk Hans-Erik Becker og Becker Entreprenør fem elektriske Hyundai Kona som anleggsledere og admini­strasjon bruker mellom de forskjellige anleggene.
ELBILER: Nylig fikk Hans-Erik Becker og Becker Entreprenør fem elektriske Hyundai Kona som anleggsledere og admini­strasjon bruker mellom de forskjellige anleggene.

De har også i tre år brukt to hybride gravemaskiner som har et lavere forbruk enn tradisjonelle gravere. Mange av oppdragene Becker Entreprenør utfører, er for kommuner, offentlige virksomheter og bedrifter som stiller strenge miljøkrav.

Beslutningen om å bestille helelektriske gravemaskiner gikk fort. Hans-Erik Becker og daglig leder Line Becker var i møte og fikk presentert Pons Cat 323 Z-line en torsdag ettermiddag på sensommeren i fjor. Samme kveld var beslutningen om å satse på slike maskiner tatt.

Må satse

- Vi ble enige om at vi måtte ta en sjanse. Den senere tiden har vi sett at etterspørselen har økt, og at miljø vektes stadig mer. Derfor mener vi det er riktig å satse på slike maskiner nå, sier Hans-Erik Becker.

Maskinene de får levert og tar i bruk nå i mai, er den sjette og sjuende maskinen Pon bygger med helelektrisk drivlinje på Berger. Disse maskinene - med vekt på ca. 25 tonn - vil kunne ha en reell arbeidstid på mellom fem og sju timer mellom hver lading.

Cat 323F Z-line

• Helelektrisk gravemaskin på 25 tonn.
• Operasjonstid fra 5 til 7 timer.
• Kan lades på 1,5 time (400V/250A).
• Kan kobles til nettstrøm.
• Batteri på 300 kWh.
• Elmotor på 122 kW.
• Bygges om hos Pon på Berger.

Fremtidsrettet

- For oss handler ikke dette bare om å vinne nye jobber her og nå. Dette er også å ta grep om miljøet i fremtiden, sier Hans-Erik Becker.

Han tror også de nye elektriske graverne vil bli i bedriften lengre tid enn de tradisjonelle dieseldrevne maskinene. Hovedgrunnen til det er at timetelleren stopper når maskinen ikke er i arbeid. Dermed vil levetiden kunne øke med opp i et par år, tror han.

For å kunne utnytte maskinene mest mulig, er de også bestilt med SMPs nye hurtigfeste FOC. Dette gjøre at redskapsbyttene, samt å ta av tiltrotatoren når det skal graves vanlig, går fort. Jo lettere det er ytterst på stikka - desto mindre energi bruker maskinen.

Jobber med strøm

En utfordring på mange anleggsplasser, er strøm. Riktignok kan maskinene lades med «vanlig» nettstrøm, men da forsvinner driftstiden. Med 11 kW og 32 A tar det godt over et døgn å lade batteriet fullt. Men finnes det 150 kW på 400 volt er det gjort på halvannen time, ifølge Pons tall.

I fjerde kvartal kommer de tre neste elektriske gravemaskinene som Becker Entreprenør har i bestilling og har fått Enova-støtte til. Dette er en 320 NextGen og to 310 NextGen.

Disse maskinene vil ha operasjonstid som er en time lenger enn de maskinene de får nå i mai. Det er en tilsvarende effektgevinst som NextGen-serien har i dieselforbruk i forhold til den forrige generasjonen maskiner. 320-en har de samme ytelsene som 323F-ene som blir levert i mai.

De minste graverne på 10-tonn blir selskapets letteste, og er tenkt brukt i anleggsgartneravdelingen. Det er en avdeling som teller sju ansatte i dag, og som er i vekst.

Startet som 20 åring

Det var egentlig ikke planen at Hans-Erik Becker skulle bli entreprenør. Mens han studerte til å bli el-ingeniør startet han et entreprenørselskap som 20-åring. Det begynte med en traktor han tok på seg snøbrøyting med. Selv om han gikk ferdig skolen, ble det aldri noen ingeniørjobb med strøm som fagfelt.

I stedet har Becker Entreprenør i løpet av 19 år vokst til et selskap med 45 ansatte. Og de er en ung bedrift med en gjennomsnittsalder på bare 33,4 år blant de ansatte.

Maskinparken teller i dag 15 gravere fra 15 til 40 tonn, og de har i tillegg fem av seks lastebiler byttet i fjor. Når de elektriske maskinen er på plass skal antallet gravere bli 18.

Planer

Butikken har samtidig gått svært bra. I 2018 omsatte de for 101 millioner kroner, og for fjoråret gjorde omsetningen et byks til formidable 141 millioner. Starten på 2020 har vært eventyrlig. På årets første tre måneder i fjor var omsetningen 19 millioner kroner, mens i år endte den på hele 42 millioner kroner.

Neste år er selskapet 20 år. Håpet og planen er å kunne markere det med å flytte inn i nye og egne lokaler i Gjerdrum like nord for Oslo. Der har de kjøpt en 4,7 dekar stor eiendom hvor de skal sette opp et helt nytt anlegg.