Nettbutikk for reservedeler til pukkverk

Tidligere i år lanserte Nordic Bulk en nettbutikk der du kan bestille reservedeler til sikter, transportbånd og matere.

Publisert

Peder Egeland, daglig leder i Nordic Bulk, tror god oversikt på tidligere innkjøp vil spare tid og minimere sjansen for feil.

- Vi får ofte kunder som har kjøpt en vare med spesielle mål for 4-5 år siden. Ettersom de ikke har historikk, hender det ofte at de må ut og måle flere ganger for å dobbelsjekke at det blir riktig. Det blir mange telefoner og mailer med bilder frem og tilbake, noe som skaper rom for misforståelse. Vi finner alltid ut av det til slutt, men det stjeler tid som kunden kunne brukt på annet enn innkjøp, sier han.

- Historikk gir forutsigbarhet

- Med en søkbar historikk på bestillinger, kan selv de små verkene uten egne systemer estimere når de vil trenge nytt, og får mindre behov for et stort lager, daglig leder Peder Egeland i Nordic Bulk AS.
- Med en søkbar historikk på bestillinger, kan selv de små verkene uten egne systemer estimere når de vil trenge nytt, og får mindre behov for et stort lager, daglig leder Peder Egeland i Nordic Bulk AS.

Med den nye løsningen skal kunder enkelt kunne finne kjøpet, og bestille samme vare på ny «med ett klikk».

Egeland mener også historikk kan gi en forutsigbarhet overfor kommende innkjøp:

- Ytterst få fører statistikk på hvor lenge ulike reservedeler varer. Med en søkbar historikk på bestillinger kan, selv de små verkene uten egne systemer følge med på levetiden til en viss grad. Slik kan de estimere når de vil trenge nytt, og får mindre behov for et stort lager, sier han.

Drevet av etterspørsel

I fjor var det 25 år siden Nordic Bulk ble stiftet. I følge Egeland var det naturlig å ta en kort pust i bakken i jubileumsåret, for å se hvordan de kunne utvikle seg fremover.

- Ett av punktene i denne prosessen, var å lete etter måter å forenkle hverdagen til de som driver pukkverk. Da så vi at en digital løsning kunne effektivisere innkjøp.

Nordic Bulk ville ikke starte en digital satsing hvis ikke kundene ville ta det i bruk. Men i en undersøkelse med ulike beslutningstakere i norske pukkverk, svarte over 60 prosent at de ville brukt en slik løsning.

- Da var det en opplagt satsing, sier Egeland.