EGENTEGNET: Dagfinn Myrvollen og faren Knut Steinar fikk tegnet og laget den korte brønnhengeren som er unik i Norge.
EGENTEGNET: Dagfinn Myrvollen og faren Knut Steinar fikk tegnet og laget den korte brønnhengeren som er unik i Norge.

Tegnet tilhengeren selv

Dagfinn Myrvollen (27) kjører ofte med en unik brønnhenger bak kranbilen. Slepe­hengeren med to akslinger er selvtegnet.

Publisert

Myrvollen jobber i familiebedriften Myrvollen Transport som holder til i Andebu i Vestfold. Kranfirmaet har tre kranbiler med hver sin kjerre til. I tillegg har selskapet den spesialkonstruerte slepehengeren.

Den spesielle hengeren er fem år gammel. Ideen ble hentet fra Tyskland hvor slike hengere er forholdsvis vanlig til transport av blant annet landbruksutstyr. Hele hensikten var å få en henger med så lav høyde som mulig.

Enklere alternativ

LAV: Bare 35 centimeter over bakken er lastehøyden på den spesielle slepehengeren Dagfinn Myrvollen ofte bruker.
LAV: Bare 35 centimeter over bakken er lastehøyden på den spesielle slepehengeren Dagfinn Myrvollen ofte bruker.

Alternativet var å gå til anskaffelse av en semibrønnhenger. Ulempen ville være en mindre fleksibel løsning i tillegg til at den ville blitt dyrere. På mange byggeplasser hvor firmaet leverer, er den vanlige kranbilen også i lengste laget fra før. Da er det en fordel å kunne sette igjen hengeren et annet sted og laste om.

OPPSIKT: Ved første øyekast ser det ut som en helt vanlig kranbil med henger. Helt til den kommer nærme nok.
OPPSIKT: Ved første øyekast ser det ut som en helt vanlig kranbil med henger. Helt til den kommer nærme nok.

Hengeren har de tegnet selv, og igjennom Trailerpartner ble den bestilt og bygd av tyske F-A-G. Den toakslede slepehengeren er ikke lenger enn at den kan brukes sammen med den fireakslede kranbilen Dagfinn Myrvollen kjører.

Lav

Den nedsenkede delen av hengeren er fire meter lang, og toppen av planet ligger bare 35 centimeter over veibanen. Firmaet transporterer og monterer blant mye annet mange pumpestasjoner. Disse har ofte avanserte pumper og røropplegg i toppen som fortrinnsvis ikke bør demonteres. Da er det en stor fordel å kunne transportere dem stående.

- I forhold til den vanlige kjerra som er 90 centimeter høy, sparer vi mye høyde med denne hengeren. Den er også bedre å kjøre med langs landeveien, sier Dagfinn Myrvollen.

Den tar både mindre plass, er lettere å snu med og gjør at hele vogntoget bruker mindre diesel.

I hele dørken på hengeren, er det surrekroker som gjør det enkelt å feste de alle fleste typer tanker og andre kolli de frakter. Myrvollen Transport har mange lokale kunder fra Vestfold som produserer forskjellige ting til bygg og anlegg.

Vurderte uttrekk

Da de fikk konstruert den spesielle hengeren vurderte de også om de burde hatt uttrekk på den. Den ideen ble lagt på hylla både på grunn av pris og vekt. For slik hengeren ble, så laster de rett over 10 tonn på den.

Spesialhengeren er på mange måter en bonushenger som de deler på. Bruken av den varierer fra en tur i måneden til mange turer i uka.

- Jeg har hørt rykter om at det finnes en henger i Norge som likner på denne, men jeg har ikke sett den, sier Dagfinn Myrvollen.

Over 30 år

Knut Steinar Myrvollen startet Myrvollen Transport i 1988. Nå har de tre kranbiler i full drift i tillegg til en ekstrabil som brukes i ny og ne.

De tre bilene, som er to MAN og en Scania, har alle Palfinger-kraner og den største er en 65 tonnmeter. Etterfulgt av en 53 tonnmeter mens den minste er en 34 tonnmeter. Oppdragene de kjører strekker seg over hele landet opp til grensen mot Nordland.

Den fem år gamle fireakslede Scania-en sønnen Dagfinn Myrvollen kjører skal få avløsning til høsten. Etter planen skal en ny Scania R650 med tridem stå klar i midten av september. Den bilen skal bygges med Palfingers 58 tonnmeters kran i den nye Tec7-serien.