I NORGE: MAN-fabrikken har tatt turen til Norge med den nye MAN TGX 18.510. Den bilen, men med tre eller fire akslinger forventer MAN fortsatt skal være deres bestselger.
I NORGE: MAN-fabrikken har tatt turen til Norge med den nye MAN TGX 18.510. Den bilen, men med tre eller fire akslinger forventer MAN fortsatt skal være deres bestselger.

Endelig klar på norske veier

OSLO-VALDRES (AT.no): MAN rakk akkurat å vise sin nye generasjon lastebiler før Covid-19-pandemien stoppet alt. Nå er de første bilene endelig klare for prøvekjøring i Norge.

Publisert

I midten av juli kom de første demobilene som MAN Truck & Bus Norge har bestilt for å vise frem til sine kunder. Rett etter kom også de første kundebilene til landet.

I løpet av de neste ukene skal de ut en turne rundt om i Norge for prøvekjøring med både 510- og 580-hesters trekkvogner.

MAN-fabrikken har også tatt veien til Norge med det som har vært bestselgeren de siste årene. Den største av 12,4-liters motorene (D26) ble i fjor oppgradert med 10 hestekrefter og 100 Nm. Den oppgraderingen tok MAN med seg da de lanserte den nye generasjonen lastebiler i Bilbao i februar.

Stor forskjell

Selv om det skal et trent øye til for å se forskjellene utvendig på en ny og ett år gammel MAN, har det skjedd mye.

DEMOBILER: I midten av juli kom de fire første nye MAN New Truck Generation til Norge. Rett etter kom de første kundebilene.
DEMOBILER: I midten av juli kom de fire første nye MAN New Truck Generation til Norge. Rett etter kom de første kundebilene.

Utvendig har det skjedd noen justeringer som gir bedre aerodynamikk og nye lys, men det er inne i bilen de største forskjellene har skjedd. Sammen med all elektronikk og brukergrensesnitt.

Går billigere

MAN mener den nye generasjonen lastebiler skal bruke opp i åtte prosent mindre drivstoff enn forgjengeren på langtransport. Fra før var særlig D26-motorene av dem som gikk billigst i markedet.

Denne gevinsten oppnås med en rekke forbedringer. Blant annet har MAN lansert flere helt nye bakakslinger som ruller lettere. Men også forbedret elektronikk i GPS, kartsystemet og avstandsradar er med på å trekke forbruket nedover.

BESTSELGEREN: 500 hestekrefteren har vært MANs bestselger i Norge de siste årene. Nå er D26-motorene oppgradert til Euro 6d og har fått 100 Nm og 10 hk mer.
BESTSELGEREN: 500 hestekrefteren har vært MANs bestselger i Norge de siste årene. Nå er D26-motorene oppgradert til Euro 6d og har fått 100 Nm og 10 hk mer.

Europa-bil

Trekkvognen MAN-fabrikken har tatt med til Norge er en 2-akslet trekkvogn med en semi lastet til 40-tonns totalvekt. Den er utstyrt MANs TipMatic girkasse, med 12 gir pluss to krabbegir og retarder. Dette er samme girkasse som Scania bruker.

Softwaren til girkassen har fire forskjellige modus, med Efficiency, Efficiency Plus, Performance og Manoeuvre. Funksjonen Smart Shifting skal også gi raskere og mer presise girskift.

Tilpasset sjåførene

700 sjåfører fra store deler av Europa har sammen med 300 internasjonale kunder vært med på å legge premissene for kjøreopplevelsen i MAN New Truck Generation.

Et helt nytt og mer ergonomisk riktig dashbord er av de mest iøynefallende forandringene. Mange sjåfører av andre merker har klaget på mulighetene til å justere rattvinkelen i MAN. Nå kan rattvinkelen justeres minst like mye som alle konkurrentene.

Du kan lese mer om kjøreopplevelsen i nye MAN TGX med 510 hestekrefters motor på norske veier i neste utgave av Anlegg&Transport.