Jaren Stasjon på Gjøvikbanen.
Jaren Stasjon på Gjøvikbanen.

Totalentreprise på Jaren stasjon

Gjermundshaug Anlegg, Baneservice og Multiconsult er valgt av Bane Nor til å utføre totalentreprise på Jaren stasjon på Gjøvikbanen.

Publisert

Sammen med flere andre tiltak, skal denne utbyggingen legge til rette for mulig timeavganger for regiontog mellom Gjøvik og Oslo, samt lokaltog til og fra Jaren.

Multiconsult står for prosjekteringen av alle fag i totalentreprisen, med unntak av signal. Entreprisen omfatter ulike stasjonstiltak og spor for parkering av tog. Selskapet utførte også opprinnelig hovedplan for Bane Nor, og leverte i 2018 teknisk detaljplan for samme prosjekt.

- Det betyr mye å få tildelt prosjektet av Bane Nor, som er en viktig og god kunde av oss. Vi ser frem til å samarbeide tett med alle i prosjektgruppa om et godt sluttresultat. Hovedaktivitetene for prosjektering utføres innen ett års tid, og prosjektet skal stå ferdig i 2022, sier Gunn Pedersen Ødegaard, oppdragsleder i Multiconsult.

Prosjektet startet opp 4.august. Arbeidet utføres sammen med Gjermundshaug Anlegg, som står for underbygning, entreprenøren Syljuåsen med ansvaret for bygg, og Baneservice som holder i den jernbanetekniske delen.

Gjøvikbanen blir i desember en av de første strekningene i Norge som tar i bruk ERTMS (European Rail Traffic Management System). Det nye systemet for signalisering og trafikkstyring dobler frekvensen på strekningen.

I prosjektet bygges det for en hensettingskapasitet (togparkering) for seks togsett á 110 meter. Det bygges også to sideplattformer, tilpasset lengden på doble togsett. I tillegg etableres ny overgangsbru til plattformene, med heiser og trapper. Ny drift- og vedlikeholdsbase med kontorbygg, og sportilgang for skinnegående arbeidsmaskiner, er også del av prosjektet.