Første i Norge: Volvo EWR 170E High Rail.

Norges første Volvo EWR 170E High Rail levert

Mottakeren av den flunkende nye hjulgraveren med jernbaneunderstell er Baneservice, som for tiden utfører grunnarbeid ved Loenga stasjon i Oslo. Den ble levert av UCO i samarbeid med Volvo Maskin.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Anleggsleder i Baneservice, Hans Haugen, kan fortelle om et godt og langvarig samarbeid med UCO – som nå har resultert i leveransen av denne spesialmaskinen fra Volvo.

- I løpet av de fire årene som samarbeidet har vart, har vi jobbet tett med UCO for å finne det riktige utstyret til arbeidet og nettopp denne maskinen er spesialtilpasset vårt behov, sier Haugen.

Arbeidet ved Loenga, som utføres i tilknytning til Follobaneprosjektet (Bane Nor) er nå i sluttfasen. Maskinen skal deretter brukes i kommende prosjekter.

Spesialtilpassede løsninger for strengt regelverk

Overleveringen. Fra venstre: Thomas Nikolaisen (kundekonsulent i UCO) og Hans Haugen (anleggsleder i Baneservice).

- Dette er den første skinnegående hjulgraveren av den relativt nye Volvo-modellen EWR 170E som leveres i Norge. Dens korte hekk, gjør at den egner seg godt til jobben den skal utføre på skinnegangen, sier salgssjef for Sør-& Østlandet i Volvo Maskin, Jarle Bjørløw og fortsetter:  

- Utgangspunktet er en Volvo EWR 170E. En maskin som benyttes på vei og i terreng. For å kunne benyttes på jernbane, er den ombygget med skinnegangsutrustning, og dette er gjort ved det Volvo CE eide selskapet CE Engineering Solutions AB i Malmø.

Volvo har levert rundt 40 jernbanemaskiner i Norge i løpet av de siste 15 årene og de har opparbeidet seg god kunnskap om dette segmentet.

- Det er et strikt regelverk for å operere på jernbane i Norge og vi er godt kjent med kravene, bekrefter Bjørløw.

Langvarig samarbeid om anleggsmaskiner

Volvo og UCO her gjennom flere år hatt et godt samarbeid, og utfyller hverandre i jakten på å finne de beste løsningene for kundene.

- Jeg synes det er veldig positivt at UCO satser sammen med oss i dette markedet. De har fagkompetansen som trengs for å nå kundene. Dette er ikke A4-maskiner og det krever litt ekstra av utleieren, sier David Kristianslund, salgsdirektør i Volvo Maskin.

UCO har i dag en stor flåte med Volvo anleggsmaskiner i spekteret 10 - 40 tonn og nå er etterspørselen i ferd med å ta seg opp igjen etter en litt laber sommer preget av økonomiske ringvirkninger fra covid-19-pandemien.

- Vi ser at flere vegrer seg for å investere i dyre anleggsmaskiner i en usikker tid. Dermed kan det være mer aktuelt enn noen gang å leie maskiner i stedet for å eie, sier adm. direktør i UCO, Jostein Stormo. 

Tekniske data om maskinen, Volvo EWR 170E High Rail:

Totalvekt

21-23 tonn (avhengig av utrustning)

Bredde

2,54 m

Motor

Volvo D4J, 156 hk, iht. EU steg V

Skinnegangshjul, diameter

600 mm

Sporvidde skinnegangshjul 

1 435 mm

Maks bakre sveieradie fra senter skinnegang

1 690 mm

Hastighetsbegrensning (max) på skinnegang

20 km/h

Hastighetsbegrensning (max) på vei

30 km/h

Løftekapasitet

2 tonn (avhengig av utstyr)

Høydebegrensning

4,5-4,7 m

Maksimal vekt på tilhenger (avhengig av utstyr)

300 mm

Hjul                                                                                                       

 Trelleborg T900 10.00-20

 

Maskinstyringssystem

Makin 3D

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS