Selvkjørende vals.
Selvkjørende vals.

Her kjører den selv

Autonom vals på E39-prosjekt.

Publisert

I forbindelse med byggingen av nye E39 mellom Kristiansand og Mandal samarbeider AF Gruppen, Sintef, Semcon og Hamm i utviklingen av en autonom kompakteringsvals. Valsen skal bidra til mer effektiv veibygging, og skjerme ansatte fra arbeidsoppgaver med mye støy og vibrasjoner.

Da AT.no var på besøk på prosjektet i oktober 2019, ble den testet med fører om bord som kunne ta over styringen ved behov.

I sommer ble valsen for første gang testet uten mennesker om bord. Nå har valsen fått flere sensorer som gjør den sikrere, og operatøren sto utenfor valsen og kunne fjernstyre den hvis det ble nødvendig å iverksette en nødstopp.

- På sikt er planen at én operatør kan betjene flere autonome maskiner fra et kontrollrom, sier prosjektleder i Sintef, Terje Moen.

Bakgrunnen for ønsket om å gjøre slike valser autonome, er blant annet at det er utfordrende å operere maskinene. Kombinasjonen av store vibrasjoner og mye støy, gjør det krevende for førerne over lengre tid.

Når en person kan sitte på et kontrollrom og operere flere maskiner samtidig vil det være kostnadseffektivt og med på å bedre produktiviteten. I fremtiden når det lanseres nye selvkjørende modeller, vil man kunne droppe å bygge førerhus og dermed spare penger.