Svein Tore Drevsjø, BMO Tunnelsikring AS og fylkesråd Kristina Hansen signerte kontrakten for fv. 848 Ibestadtunnelen.
Svein Tore Drevsjø, BMO Tunnelsikring AS og fylkesråd Kristina Hansen signerte kontrakten for fv. 848 Ibestadtunnelen.

Signerte tunnelkontrakt

Troms og Finnmark fylkeskommune og BMO Tunnelsikring AS har signert kontrakt for fv. 848 Ibestadtunnelen.

Publisert

cI Ibestadtunnelen skal det gjennomføres en omfattende oppgradering: Tre nye tekniske bygg skal på plass, det skal monteres tunnelventilasjon og nødstasjoner. Det skal trekkes nye elektrokabler, ny LED-belysning og rømningslys, DAB-radio og nødnett. Det blir videoovervåking i portalområdene, Co/No2 gassmålere, nødstrøm og tilknytning til VTS. Hele drenssystemet skal skiftes ut, montering av nye pumpeledninger og oljeutskiller.

Fakta om Ibestadtunnelen

  • Lengde 3418 meter
  • Maks. stigning 10 %
  • Åpningsår 2000
  • ÅDT 600
  • Veibredde: 6,5 m
  • Fri høyde: 4,6 m
  • Tunnelprofil: 8,5 m

Entreprenøren skal også videreføre det påbegynte arbeidet med vann- og frostsikring. Sist men ikke minst blir det gjort tilpasninger slik at det blir tillatt å sykle gjennom tunnelene.

Det omfattende arbeidet i Ibestadtunnelen skal etter planen starte i løpet av oktober 2020. Arbeidet forventes ferdig i juni 2022.

Kontraktsummen er 210.954.192, 90 kroner, i kontrakten som ble signert mandag 28. september.

- Vi har hatt en god prosess frem til signeringen og ser frem til å få Ibestadtunnelen godkjent etter tunnelsikkerhetsforskriften. Oppgraderingen blir bra for både privat- og næringstrafikken. I tillegg er det positivt at myke trafikanter vil kunne ferdes gjennom tunnelen når oppgraderinga er ferdigstilt, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap).

Når arbeidet starter, vil det foregå både på dag og natt for å bli raskest mulig ferdig. Tunnelen blir derfor stengt med faste tidspunkter for kolonnekjøring.