TEAM: Per Hatledal vil ikke bytte bort verken Brøyt-en eller MAN lastebilen. Selv om utstyret er gammelt, gjør det jobben.
TEAM: Per Hatledal vil ikke bytte bort verken Brøyt-en eller MAN lastebilen. Selv om utstyret er gammelt, gjør det jobben.

Pers maskiner er veteraner

STRYN (AT.no): Per Hatledal har en maskinpark ingen andre har maken til. Brøyten er fra 1982, mens MAN-en var ny i 1975.

Publisert

Per Hatledal vil ikke bytte utstyr med noen. For til det han driver med, fungerer utstyret perfekt.

Ikke bare har han en Brøyt X21TL som han bruker til de fleste oppgaver. Helt siden 1982 har han brukt Montabert boretårn i kombinasjon med Brøyt-gravere.

Graveren han har nå, er en av de aller siste Brøyt-ene som ble produsert. På bommen står det både Brøyt og Åkerman.

TILPASSET: Etter 30 år med samme gravemaskin har Per Hatledal system på alt. På innsiden av døra står alt mindre håndverktøy han trenger. Pluss hjelmen.
TILPASSET: Etter 30 år med samme gravemaskin har Per Hatledal system på alt. På innsiden av døra står alt mindre håndverktøy han trenger. Pluss hjelmen.

Så vidt han har fått rede på er det bare laget to eller tre maskiner til etter dette eksemplaret. Per Hatledal kjøpte den brukt i 1990. Nå nærmer den seg 30.000 timer med stormskritt, og maskinen gjør jobben like bra nå som da den var ny, ifølge eieren.

Tilpasset

Denne maskinen er tilpasset og ombygd etter hvert som behovene har meldt seg. Blant annet måtte Per Hatledal bygge om til 24 volts elektrisk anlegg for å kunne bruke den sammen med boretårnet.

EKSTRA: Per Hatledal har satt på to ekstra lodd bak på maskinen for å bedre balansen.
EKSTRA: Per Hatledal har satt på to ekstra lodd bak på maskinen for å bedre balansen.

I tillegg har han bygd på tre ekstra lodd bak på maskinen for å stå stødigere når han borer. For Montabert CPA 220-tårnet blir tungt når det står helt ute på 7,5 til 8 meter som maskinen rekker.

Virker alltid

- Det som er så fantastisk med dette boretårnet er at du kan legge det bort og ikke bruke det på noen måneder. Når du kobler det på igjen, virker alt som det skal hver gang, sier Per Hatledal.

KLARGJØRING: Det er ikke hver dag Per Hatledal bruker boretårnet. Men det virker hver gang samme hvor lenge det er siden forrige gang.
KLARGJØRING: Det er ikke hver dag Per Hatledal bruker boretårnet. Men det virker hver gang samme hvor lenge det er siden forrige gang.

Tårnet han bruker nå, kjøpte han i 1991, og det er likt det forrige han hadde. Det er utstyrt med en HC 40 hammer, og han borer 7,5 meter dype hull uten å måtte ut av maskinen. Det holder stort sett for det Per Hatledal trenger. Når han borer så er det som regel med 2,5 tommers krone.

Mange Brøyt-gravere

Per Hatledal har flere Brøyt-gravere i årenes løp. Den første han anskaffet var en X2B fra 1972. Så ble den byttet i en X20 som han brukte fram til starten av 80-tallet da han fikk den første beltemaskinen som var en X20TL.

Siden 1991 har han drevet firmaet Bergdrift AS. Der er det bare han og datteren Anne Lise som jobber. Før han etablerte Bergdrift AS drev han sammen med broren, og på det meste hadde de 12 ansatte.

VETERAN: MAN 16.240 lastebilen fra 1975 har firehjulstrekk, lavserie og sperre. Det gir en enorm fremkommelig.
VETERAN: MAN 16.240 lastebilen fra 1975 har firehjulstrekk, lavserie og sperre. Det gir en enorm fremkommelig.

Ved siden av de vanlige grave og sprengningsjobbene driver de også et sandtak. Der har de en Komatsu 240 som brukes til å mate knuseverket der. Den er det stort sett datteren som bruker.

Spesiell bil

Heller ikke MAN lastebilen han bruker er aller siste modell. Bilen er registret første gang i 1975, men Per Hatledal kjøpte den brukt fra Førde i 1979. Den toakslede bilen har teknisk totalvekt på 16 tonn og bare 240 hestekrefter.

Likevel skal det mye til å sette fast Per Hatledal når han er på tur med denne bilen. I tillegg til firehjulstrekk er det både mekaniske sperrer på begge akslingene og reduksjonsgir.

- Det er bare så vidt det beveger seg fremover når den er giret helt ned, men jeg kommer alltid frem, sier Per Hatledal.

Bilen er ikke i daglig bruker lenger, men den er regelmessig ute på tur likevel. Nå brukes den mest som en litt stor servicebil på grave- og sprengningsjobbene.

Brukt påbygg

Påbygget som sitter på bilen var allerede ti år da Per Hatledal kjøpte den. Det er produsert av Meiler i 1969. Dumperkassa som sitter på MAN-en er ei dumperkasse i ordets rette forstand.

Den er bygget som en gruvebil med skjold som går fremover og også dekker over hytta. Også tippsylinderen på bilen er spesiell. Det er bare ett utskyv på sylinderen som er dobbeltvirkende. Den går rimelig rett bakover som i sin tur løfter en ny arm og deretter kassa.

- Dette er fantastisk utstyr. Du får ikke bedre graver enn Brøyt-en, sier Per Hatledal.