Skanska er størst på masseuttak fra tunnel også i 2020 i Norge. Arkivbilde.
Skanska er størst på masseuttak fra tunnel også i 2020 i Norge. Arkivbilde.

Tunnelstatistikken 2020 – uttaket svakt opp

Tunnelstatistikken for 2020 viser at uttaket igjen har passert 4-millionersstreken i fm³ og endte på 4,3 fm³.

Publisert Sist oppdatert

Tallene ble presentert av styreleder Anne Kathrine Kalager i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) på åpningen av Fjellsprengningsdagen torsdag morgen, via en direktesending på nett. Som kjent har covid-19-pandemien ført til at man har måttet kjøre årets store NFF-treff som en nettversjon.

(Se grafisk fremstilling av tallene, utarbeidet av NFF, nederst)

Økningen fra fjoråret tall er ikke stor, men det har beveget seg i riktig retning igjen etter de sjokkartede tallene som ble presentert i 2019. Da vippet steinuttaket ned fra nær 6 mill. fm³ i 2018 til 3,9 mill. fm³.

- I år gleder vi oss over at vi har krøpet litt oppover igjen på tunnelstatistikken. Vei og jernbane vil ta ut ca. 1 million m³ mer i år enn i fjor, sa Kalager.

Og dette skjedde i en periode hvor man helt siden 2010 er blitt vant til at de fm³-tallene har beveget seg jevnt oppover fra ca. 4,5 mill. fm³ til rekordåret 2017 med snaue 8 mill. fm³. Første varsel om mindre aktivitet fikk man riktignok i 2018 da man krøp ned under 6-millionerstreken i fm³ .

Vei dominerte i 2020

Det er veibyggingsaktiviteten som har dominert i 2020. Nær halvparten av uttaket, 2 mill. fm³, kommer fra veiprosjekter, men det er også verdt å merke seg at både jernbane- og vannkraftutbygging er likeverdige med uttak på ca. 0.7 mill. fm³. En fjerde sektor som er i vekst er bygging av fjellhaller.

Fjellsprengningsdagen 2020 foregår via nett. Her er styreleder Anne Kathrine Kalager fra åpningstalen og fremleggelsen av tunnelstatistikken for 2020.
Fjellsprengningsdagen 2020 foregår via nett. Her er styreleder Anne Kathrine Kalager fra åpningstalen og fremleggelsen av tunnelstatistikken for 2020.

Når det gjelder veiprosjekter som veier tungt i statistikksammenheng, er det i første rekke E39 Kristiansand-Mandal som skiller seg ut. På dette anlegget er tatt ut mest i fm³, men Nordsjøveien er en god nummer to.

Entreprenørene

Når det gjelder oversikten over tunnelentreprenører har antallet holdt seg på et stabilt nivå totalt i området 18-23 siden 2012. Riktignok er det noe skiftninger mellom firmaer slik at det ikke er helt de samme som drev tunnel i 2020 som året før.

Skanska er fortsatt største aktør. AF Gruppen er en god nummer 2, og på de neste plassene har både Hæhre og LNS hatt en markant økning i 2020.

Antall meter tunnel

Statistikken har tradisjonelt også oversikt over antall tunnelmeter som drives i året. Med en økning i uttaket av fm³ masse fra 2019 til 2020 var det ventet at også antallet kilometer tunnel ville øke.

Så er ikke tilfelle, for det ble drevet noen færre km med tunnel. Forklaringen til at det likevel ble økt uttak i fm³, skyldes at det ble drevet flere store berghaller og noen store, men korte sjakter.

Resultatet var at volumet i fm³ gikk opp, men antallet tunnelmetere noe ned.

De store årene av TBM-drift var i 2017 og 2018, da Follotunnelen og Ulriken gikk for fullt. Naturlig nok ble det en kraftig nedgang i 2019, men man ser at antall drevne TBM-tunnelmetere hadde en svak økning i 2020. Dette skyldes godt driv hos Norsk Grønnkraft og Hardangermaskin.

- Mange trodde at da vi var ferdig med de tre store TBM-prosjektene vi har hatt i Norge de senere årene, så skulle det ikke være mer. Men det stemte ikke. Hardanger Maskin AS og Norsk Grønnkraft AS har boret 5000 meter med TBM i 2020, sa Kalager under presentasjonen.

Blir værende på «SAS-hotellet»

- Årets konferanse er den 58. på rad. Vi har tidligere spurt deltakerne om forbedringer, eller om vi skulle flytte konferansen til annet sted for å få mer plass. Vi fikk mange forskjellige innspill, men det var ganske unisont da det kom til om vi bør flytte eller ikke. Alle ønsker å bli værende på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo, eller SAS-hotellet som min generasjon kaller det. Styret har sett videre på dette, og vi kom til at det er riktig å bli værende på SAS-hotellet, men vi skulle gjøre noen endringer på programmet, på tilbudet til utstillere og den faglige arenaen. Vi hadde håpet å vise oss frem i ny drakt i år, men slik ble det ikke. Men da er det mye å glede seg til foran neste års konferanse, avsluttet Kalager i sitt åpningsinnlegg på Fjellsprengningsdagen 2020.

Se grafisk fremstilling av tallene nedenfor, utarbeidet av NFF (NB: Bruk PC når du ser på disse. Da blir de tydeligere):