FAT: Her er maskinen hos produsenten Herrenknecht i Tyskland under den såkalte Factory Acceptance Test (FAT). Dette er siste sjekk av maskinen før den demonteres og sendes til Norge.
Denne TBM-kjempen skal bore vanntunnel i Oslo
KLAR: TBM-maskinen som skal bore 11 km rentvannstunnel i Oslo, er nå klar og godkjent.
Tunnelboremaskinen skal altså benyttes til å bore Oslo Vann-
og avløpsetats 11 kilometer lange rentvannstunnelen mot Stubberud.
I juli var representanter fra både Vann- og avløpsetaten og
entreprenøren JV AF Ghella, hos TBM-leverandøren Herrenknecht i Schwanau i
Tyskland for å kontrollere TBM før den demonteres og sendes til Oslo.
Siste sjekk
Annonse
Inspeksjonen er en såkalt Factory Acceptance Test (FAT).
Dette gjøres når alle maskinens komponenter er på plass, og den er klar til å
fraktes til riggområdet. Maskinen er 200 meter lang og veier cirka 300 tonn. Selve
borehodet på TBM-maskinen har diameter på 7,08 meter.
DIGER: Kjempen har et borehode på 7,08 m i diameter.
Tunnelboremaskinen som bygges for entreprenøren JV AF Ghella
til rentvannstunnelen er den tredje og siste maskinen som inngår i
tunneldrivingen for prosjekt Ny vannforsyning Oslo.
I rentvannstunnelen skal det monteres rør som frakter rent
vann fra det nye vannrenseanlegget som bygges under bakken på Huseby og ut til
forbrukerne.
Som nevnt er det også to andre TBM-maskiner i prosjektet.
Disse er i drift fra henholdsvis Huseby og Vefsrud, og inngår i delprosjektet
Råvannstunnel (Skanska er entreprenør på denne delen).
Store klimaambisjoner
Oslo kommune har store klima- og miljøambisjoner. For
prosjektets del innebærer dette blant annet at maskiner og kjøretøy skal drives
av strøm eller biodrivstoff uten palmeolje. Det planlegges for kortest mulig
transport av masser og bruk av klimavennlig betong.
NORSK-ITALIENSK: Entreprenøren er et JV mellom norske AF Gruppen og italienske Ghella.