Mandag 19. mai starter arbeidene med gjenoppbygging av nordgående kjørefelt for en 700 meter lang strekning av E6 langs Snåsavatnet. Veistrekningen mellom Oldervika og Vegset ligger i Snåsa kommune i norddelen av Trøndelag fylke.
Krevende grunnforhold
Veien må repareres etter at stormen 17. januar 2025 vasket ut deler av veikroppen og eksisterende erosjonssikring. Høy vannstand og opptil 2 meter høye bølger slo inn over E6 og gjorde store skader. Erosjonssikringen skal nå forsterkes med større sprengstein, slik at risikoen for fremtidig utvasking reduseres.
Annonse
– På grunn av dårlige grunnforhold har denne utbedringen vært nøye planlagt i samarbeid med Multiconsult. Det er avgjørende at arbeidene som skal utføres ikke forverrer områdestabiliteten ytterligere, samtidig som vi får et varig og robust resultat, sier byggeleder Steinar Bardal i Statens vegvesen.
OMKJØRING: Kart som viser omkjøringen.Statens vegvesen
Han forteller at det blant annet er gjennomført radarskanning av sjøbunnen og gjort grundige geotekniske vurderinger. Det er både leire og kvikkleire i grunnen i dette området.
Det er også gjort omfattende vurderinger knyttet til trafikkavvikling.
– For å gjennomføre arbeidene sikkert for både anleggsarbeidere og øvrige trafikanter må maskiner og utstyr stå og arbeide fra sørgående kjørefelt. Sikkerheten må komme først. Dette medfører at E6 må helstengtes mens det arbeides, forteller Bardal.
Trafikkavviklingen under anleggsperioden blir at E6 stenges fra klokken 19:00 til 07:00 neste dag. Det blir arbeid alle netter, med unntak for natt til søndag. Det blir skiltet omkjøring når det er stengt på Asp i Steinkjer, med omkjøring via fylkesvei 17 og fylkesvei 760, og tilsvarende i Grong.
Det anslås at sikringsarbeidene vil ta cirka 3 måneder. Utførende entreprenør er Veidekke Industri AS, gjennom avrop på den eksisterende driftskontrakten for strekningen.
Tunnel er eneste permanente løsning
Strekningen som er rammet av den siste utglidningen er delvis utenfor sikringsarbeidene som ble gjort i 2023.
Reparasjonsarbeidene vil uansett bare være midlertidige sikringstiltak av eksisterende strekning, hvor det er utfordringer knyttet til både skred/nedfall fra fjellet og utglidning/utvasking av veien mot Snåsavatnet.
En tunnel er ansett som den eneste permanente løsningen for E6 Langnesberga mellom Vegset og Snåsakroa.