Toppmodellen Honda 520 FA6 har blant annet DCT-kasse, full sperre på fremaksel og nytt design.
Toppmodellen Honda 520 FA6 har blant annet DCT-kasse, full sperre på fremaksel og nytt design.

Honda ATV er tilbake i Norge

Etter mange år ute av det norske markedet, er ATV-arbeidsmaskiner fra Honda igjen klare for norske kunder.

Publisert

MC- båtmotor- og ATV-importøren Kellox solgte Honda ATV for flere år siden, men salget ble stoppet på grunn av mangel på modeller som kunne typegodkjennes i Norge. Nå har Honda tilpasset modellene slik at de kan godkjennes for bruk i Norge igjen.

- Vi har importert og solgt ATV-er i mange år, men er veldig glade for at Honda etter ti år igjen er godkjente for det norske markedet. Det er tre driftssikre modeller fra Honda som nå er klare for det norske markedet – og ikke minst det norske terrenget, sier Anton Vestavik, salgs- og markedssjef i Kellox.

Målet er at Honda-ATV-er igjen skal ta markedsandeler og en god posisjon i markedet i 2021 og deretter doble dette i 2022.

Anton Vestavik, salgs- og markedssjef i Kellox, er glad for å kunne tilby Honda-ATV-er i Norge igjen.
Anton Vestavik, salgs- og markedssjef i Kellox, er glad for å kunne tilby Honda-ATV-er i Norge igjen.

- Dette er en stor satsing og vi har god tro på å lykkes ettersom lengselen etter disse maskinene er stor, sier Vestavik.

Dette er nyhetene fra Honda ATV

De tre modellene som er plukket ut og tilpasset norske forhold består av to halvautomatiske og én med DCT-girkasse. Toppmodellen 520 FA6 har i tillegg til DCT-kasse full sperre på fremaksel og nytt design.

Alle tre modellene har en toppfart på 60 km/t.

520 FE2 er «den komplette arbeidshesten» og Kellox garanterer at den kommer til å bli populær her til lands.

Den minste modellen, 420 FE, har stiv bakaksel, elektrisk girvelger og egner seg for dem som ønsker en rimeligere modell.

De tre modellene er utstyrte med en ensylindret firetaktsmotor hvor veivakselen er montert i motorens lengderetning. Dette skal gi minimalt med effekttap fra motorene til hjulene. Den automatiske differensialbremsen foran er alltid klar til å gripe inn, samtidig som den gir liten svingradius. Med elektrisk servostyring blir det behagelig kjøring – selv i det tøffeste terrenget.

Alle ATV-ene fra Honda er klassifiserte som T3B. Det betyr at de har en maksimalt tillatt hastighet på 60 km/t, og at sjåføren må være 18 år eller eldre.

Mekanisk kraftoverføring og hengerfeste

Honda bruker aldri reimer i sine ATV-kraftoverføringer. I stedet brukes det flere ulike mekaniske kraftoverføringer som skal gi minimalt effekttap mellom motor og hjul. Dette er energieffektivt, og vedlikeholdet begrenser seg til å skifte olje.

Å skifte mellom to- og firehjulstrekk, for best komfort eller optimal fremkommelighet, gjøres med en spak eller et trykk på en knapp – avhengig av modell. Samtlige modeller for det norske markedet er utstyrte med hengerfeste.

ATV-ene har 5 år/500 timer garanti.

To merker

Kellox importerer også Kymco ATV-er.

- Kymco sikter seg litt mer mot en «lekende» målgruppe, og de to modellene vi selger kjennetegnes av et røft SUV-design og moderne teknologi. Samtidig har Kymco-ATV-ene nok kraft og kapasitet til de tyngste jobbene. ATV-modellene vi satser på fra Honda og Kymco utfyller hverandre godt, sier Arne-Henning Larsen, salgskonsulent ATV hos Kellox.