Foran en merkenøytral gravemaskin, fra venstre: Tor Anders Skjæveland (Volvo Maskin), Trond Sandanger (Hesselberg), Olav Stangeland og Christer Jørmeland Østerhus (Pon Equipment).
Foran en merkenøytral gravemaskin, fra venstre: Tor Anders Skjæveland (Volvo Maskin), Trond Sandanger (Hesselberg), Olav Stangeland og Christer Jørmeland Østerhus (Pon Equipment).

Komatsu-tipptrucker, elektriske Volvo-er og Cat-maskiner til Stangeland

Stangeland har bestilt over 50 nye maskiner.

Publisert Sist oppdatert

- Vi skal alltid ha den mest miljøvennlige og effektive maskinparken, og til 2022 har vi nå inngått avtale med Volvo, Hesselberg og Pon på nytt utstyr, sier konsernsjef i Stangeland Gruppen, Olav Stangeland.

Noe av det «kjekkeste» han vet, er å fornye maskinparken, og nå har konsernsjefen vært på handel på vegne av Stangeland Maskin.

Det er to maskintyper som skiller seg litt ut i handelen: Tipptrucker og elektriske 23-tonnere.

Tipptrucker til E39 Lyngdal

Det er bestilt 6 stk. HD405 Komatsu tipptrucker som skal settes i drift for Nye Veier-prosjektet på E39 traseen, Lyngdal Øst – Lyngdal Vest.

Maskinene leveres når anlegget på Sørlandet har oppstart, og de har en kapasitet på 40 tonn og 27,3 m³.

Maskinliste Stangeland Maskin oppsummert:

Hesselberg (6 tipptrucker)

  • Tipptruck, Komatsu HD405-8, 6 stk.

Volvo Maskin (31 gravemaskiner)

  • Volvo EC550, 2 stk.
  • Volvo EC355, 2 stk.
  • Volvo EC300, 3 stk.
  • Volvo EC250, 1 stk.
  • Volvo EC230 - Elektrisk, 2 stk.
  • Volvo EC 220, 21 stk.
  • Volvo EW170, hjulgraver, 10 stk.

Pon (15 gravemaskiner)

  • Cat 352, 2 stk.
  • Cat 340, 2 stk.
  • Cat 323, 10 stk.
  • Cat 318M, hjulgraver, 1 stk.

- Vi valgte Komatsu fordi pris og kvalitet henger sammen. Vi har forventning til at disse har god driftssikkerhet, og er gjerrige på drivstoff, sier Stangeland.

Sammenlignet med en dumper, vil tipptrucken kunne kjøre mellom stuff og depot i høyere hastighet, og slite mindre på anleggsveiene.

Forrige gang Stangeland Maskin hadde tipptrucker i «stallen», var da Risavika havn ble bygget tidlig på 2000-tallet. Det var to Cat 773 som ble kjøpt på bruktmarkedet.

- Det er en anerkjennelse å bli valgt som leverandør av tipptrucker til Stangeland, som har høye krav til miljø og driftssikkerhet. Vi har en langsiktig strategi om å vokse i Rogaland og det er viktig for oss med gode referansekunder, sier salgsansvarlig for Rogaland, Trond Sandanger.

Første elektriske 23-tonner

Oppsummert i antall maskiner, gikk den største andelen til Volvo Maskin. Totalt er det bestilt 41 enheter fra Volvo, i størrelsen hjulgraver EW170 til den nye 55-tonneren EC550.

- Det er en vanvittig stor pakke, men den tilliten og relasjonen mellom Volvo og Stangeland betyr mer. Det er en god tone mellom serviceapparat i begge selskap, og begge parter er opptatt av gode prosesser, oppetid og driftsøkonomi, sier Volvos distriktssjef i Rogaland, Tor Anders Skjæveland.

To av maskinene, er elektriske 23-tonnere, EC230. Den første kommer til anleggsmessa på Forus neste år.

- Den blir den første i Rogaland, og skal stilles ut på Volvo-standen, bekrefter Skjæveland.

Cat-maskiner

Også 15 Cat-er er bestilt. De største skal brukes som lastemaskiner i pukkverkene.

- Vi har god erfaring med Cat 352. De sviver godt, og med den valgte konfigurasjonen med kort stikke er vi fornøyde med kapasitet og lastesyklus, sier Stangeland.

Alle maskiner som inngår i handelen er NextGen-maskiner.

- Vi er takknemlige for tilliten som Stangeland nok en gang viser oss. Pon Equipment er en løsningsleverandør for både store og mindre kunder. Stangeland er en viktig aktør i bransjen, og de setter tydelige krav til miljø, kvalitet og produktivitet. Pon Equipment og Stangeland har et godt samarbeid som strekker seg over mange år, sier Pons salgsingeniør i Rogaland, Christer J. Østerhus.

Leveransene starter nå på sensommeren, og forsetter utover høsten med levering av 4-6 maskiner per måned. I tillegg til maskinene som skal til Stangeland Maskin er det også bestilt 70 maskiner til Stangeland Rental.

Powered by Labrador CMS