Brøyting på Haukeli.
Brøyting på Haukeli.

Kontrakter for drift av veier til lokale bedrifter

Kontraktene for drift av store deler av fylkesveinettet i Vestfold og Telemark er nå tildelt, og to av tre kontrakter gikk til lokale entreprenører.

Publisert

Driften av til sammen 1140 km med fylkesveier og 107 km gang- og sykkelveier i fylket gjøres av Steen-Hansen Maskin AS i Grenland, Norvei AS i Vestfold nord, og Presis Vegdrift AS på Rjukan.

Verdien av de tre kontraktene, som til sammen dekker ca. 1/3 av fylkesveinettet, er på omtrent 600 millioner kroner. Kontraktene omfatter vinterdrift, i tillegg til drift- og vedlikeholdsoppgaver ellers i året, og har oppstart 1. september 2021.

En helt ny retning for veivedlikeholdet i fylket

Fylkeskommunens nye driftskontrakter innebærer en helt ny retning for veivedlikeholdet i regionen. De nye driftskontraktene skiller seg markant fra tidligere kontraktstandarder, og har ført til at fylkeskommunen har klart å bremse den eksplosive veksten i kostnader for drift av veinettet som man har sett i hele landet, skriver fylkeskommunen i en nyhetsmelding.

I tillegg viser resultatet av anbudskonkurransene at det nye forenklede kontraktsregimet har gjort det mulig for lokale entreprenører å vinne frem i anbudskonkurransen.

- Gjennom denne omleggingen, har vi ønsket å sørge for at mer av pengene havner på veien. Fylkeskommunen har 3100 kilometer med fylkesveier som vi skal drifte og vedlikeholde, til beste for over 400.000 innbyggere. Det er naturligvis vårt ansvar å sørge for at vi forvalter skattebetalernes penger slik at vi får mest mulig ut av hver krone. Når vi så at kostnadene over hele landet skjøt i været måtte vi gjøre noe, og har samarbeidet med entreprenørene om løsningen. Vi er svært fornøyde med resultatet, sier leder for hovedutvalg for samferdsel i fylkeskommunen, Arve Høiberg (A).

Mindre risiko for entreprenørene har åpnet døren for lokale

- De nye driftskontraktene er enklere, innebærer mindre risiko for entreprenørene, og vi ser de har vært mer attraktive for tilbyderne. Vi er glade for at vi har lyktes i å både holde kostnadene nede og få flere tilbydere. Og det er selvsagt ekstra hyggelig å se at de lokale entreprenørene har klart å hevde seg i en knivskarp konkurranse, sier direktør for samferdsel, miljø og mobilitet i fylkeskommunen, Gunnar Berg Treidene.

Anskaffelsesregelverket er slik at man ikke har lov til å velge tilbydere ut fra hvor de er lokalisert. Når lokale entreprenører har vunnet anbudskonkurransene er det dermed ut fra samme kriterier som de store nasjonale bedriftene, der pris og kvalifikasjonskrav var avgjørende.

Endringer for leverandører – og innbyggere

Uforutsigbare faktorer som for eksempel hvor snørik vinteren er, kan utgjøre en stor forskjell på hvor mange timer som går med i en driftskontrakt.

I de gamle kontraktene måtte entreprenøren ta høyde for et visst antall utrykninger og hendelser i løpet av kontraktsperioden. I de nye kontraktene er det fylkeskommunen selv som i stor grad tar risiko ved ekstreme værhendelser og som gjør inspeksjoner og bestiller oppgavene fra entreprenør på veinettet. På denne måten får entreprenørene betalt for det faktiske arbeidet som utføres.

Innbyggerne vil merke at driftskontraktene er endret. Et eksempel er at veiene «istedenfor å brøytes med jevne mellomrom, i faste sykluser, først brøytes når det har kommet en viss mengde snø på veien». Fylkeskommunen ønsker også å redusere belastningen vinterdriften har på miljøet, gjennom å redusere bruken av salt. Innbyggerne vil derfor oftere oppleve at veistrekninger ikke blir saltet så ofte som tidligere.

- Vi vil løpende evaluere og om nødvendig justere aktiviteten vår etter hvert som vi får erfaring med hvordan de nye driftskontraktene fungerer, sier Trond Haugstad, seksjonsleder for drift og vedlikehold av fylkesveinettet i fylkeskommunen.

Powered by Labrador CMS