- Nå skal Statens vegvesen og Nye Veier snakke sammen om overføringen. Så starter arbeidet for Nye Veier med å planlegge prosjektene videre, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
- Nå skal Statens vegvesen og Nye Veier snakke sammen om overføringen. Så starter arbeidet for Nye Veier med å planlegge prosjektene videre, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Nye Veier får overført ti nye strekninger

Mandag 27. september signerte Samferdselsdepartementet og Nye Veier avtale om overføring av ti nye veistrekninger til Nye Veier AS. Se hvilke.

Publisert

- Nye Veier har vist oss at de kan bygge veier raskere og billigere. De åpner stadig nye strekninger. Derfor har regjeringen bestemt at de skal få ti nye strekninger. Nå er kontrakten med selskapet signert, slik at de har masse å gjøre i årene som kommer, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Disse veistrekningene skal nå overføres fra Statens vegvesen til Nye Veier:

  • E6 Otta–Dombås
  • E6 Åsen–Steinkjer
  • E6 Selli–Asp
  • E6 Sørelva–Borkamo
  • E6 Nordkjosbotn–Hatteng
  • E6 Olderdalen–Langslett
  • E136 Dombås–Vestnes
  • Rv. 4 Hunndalen–Mjøsbrua
  • Rv. 13 Skare–Sogndal
  • Rv. 25 Hamar (E6)–Løten

I tillegg skal strekningen E6 Nedgård–Ulsberg bli overført til selskapet. Det er en forlengelse av E6 Melhus–Ulsberg, som selskapet allerede jobber med.

- Nå skal Statens vegvesen og Nye Veier snakke sammen om overføringen. Så starter arbeidet for Nye Veier med å planlegge prosjektene videre. De vil blant annet se på muligheten for å optimalisere prosjektene, altså gjøre dem best og billigst mulig. Det vil være Nye Veier som vil ta den endelige avgjørelsen for når prosjektene kan startes opp, sier Hareide.

Det var i forbindelse med fremleggingen av ny Nasjonal transportplan 2022–2033 i mars, at regjeringen foreslo å overføre disse strekningene til Nye Veier.

Mandag 27. september ble altså avtalen signert av Samferdselsdepartementet og Nye Veier.

Powered by Labrador CMS