KNUSERE: Grov- og finknusere, kjeft og kon, i programmet til Lippmann Global. Foto: Lippmann
KNUSERE: Grov- og finknusere, kjeft og kon, i programmet til Lippmann Global. Foto: Lippmann

Nytt mobilt agentur i Norge

LIPPMANN: Nordic Roads AS har startet opp med agenturet på mobile knuseverk, sikteverk og stackere fra amerikanske Lippmann Global.

Publisert

Lippmann er ingen «ungkalv» i knuse- og sikteindustrien. Det amerikanske selskapet har faktisk levert knuse-løsninger for stein i nesten 100 år, men i Norge og Europa generelt har ikke Lippmann vært så lenge med de mobile løsningene.

NORSK REPRESENTANT: Kjetil Nybø i Nordic Roads AS. Foto: Nordic Roads
NORSK REPRESENTANT: Kjetil Nybø i Nordic Roads AS. Foto: Nordic Roads

Tilpasset Europa

Selskapet har fokusert mye på det amerikanske- og australske markedet, og maskinene har vært tilpasset deretter. Nå har produsenten etablert brandet Lippmann Global, og justert produktene etter dette. Rent konkret for Norges og Europas del, går dette mye på høyder og vekter og da spesielt med tanke på transport på vei.

- Lippmann leverer mobile kjeftknusere, konknusere og stackere, og vi kommer til å satse på det vi anser som volummarkedet på maskiner opptil 50-60 tonn. Det som er viktig er at maskinene er enkle å transportere, raske å sette opp, sikre i drift og har god produksjon, sier Kjetil Nybø som får ansvaret for Lippmann-agenturet hos Nordic Roads.

Godt med plass

Den første maskinen er ventet til landet til sommeren, og da skal den ut på demo med mindre den er solgt når den ankommer kongeriket. Nybø sier de er i en tidlig fase fremdeles, men han har snakket med en rekke entreprenører innen pukkverksindustrien, og fått flere innspill på hva som er viktig.

SIKTEVERK: Lippmann Global leverer 2- og 3-dekks sikteverk i en rekke størrelser og kapasiteter. Her er verket LF-403. Foto: Lippmann
SIKTEVERK: Lippmann Global leverer 2- og 3-dekks sikteverk i en rekke størrelser og kapasiteter. Her er verket LF-403. Foto: Lippmann

- Vi forventer ut fra historikken til Lippmann, samt det vi har sett av maskinene, at de tilfredsstiller kravene fra norske brukere. Av andre tilbakemeldinger fra norske brukere, er de opptatt av at det er gode høyder fra knuser til transportbånd så det ikke kiler seg fast der, samt at det er gode høyder på undertransportører så det er enkelt å holde rent, sier Nybø.

I 2019 ble Lippmann del av Metso Outec, og Nordic Road-søsterbedriften Nordic Bulk har lang og god erfaring med Metso gjennom mange år. Da Metso kontaktet Nordic Bulk som bygger knuse- og sikteløsninger basert på komponenter fra en rekke produsenter, og opplyste om at den norske bedriften kunne være interessert i Lippmann-agenturet, startet prosessen. Det endte altså med at Lippmann Global-agenturet havnet hos Nordic Roads som også i senere tid har bygget opp mye og ny kapasitet på slitedeler til knuseindustrien og slitestål til veivedlikehold.

STACKERE: Ulike stackere er også del av sortimentet til Lippmann. Foto: Lippmann
STACKERE: Ulike stackere er også del av sortimentet til Lippmann. Foto: Lippmann

Volvo og Cat

Nybø har lang erfaring fra bransjen. Frem til 2003 var han distriktssjef for Volvo Maskin AS i Rogaland. Deretter var han 13 år i Sandvik med salg av overjordsrigger og borstål, og begynte for ikke lenge siden i Nordic Roads.

Foruten fordel av å kjenne mange potensielle kunder fra tidligere, påpeker Nybø én ting til med Lippmann-maskinene som han mener er positivt:

- Lippmann har mye Volvo-motorer, og en del Cat-motorer i maskinene, og motorprodusentene har ansvar for å følge opp med service. Volvo Maskin Service og Pon Equipment har solide servicenettverk i Norge, sier Nybø.

Et siste poeng han trekker frem, er kunnskapen hos Nordic Bulk. Selskapet har lang erfaring med å spesialbygge knuse- og siktelinjer, mye stasjonære anlegg, og kjenner bransjen godt. Denne kunnskapen mener Nybø at han kan dra god nytte av på veien videre med et nytt agentur i Norge.

Powered by Labrador CMS