
Rv. 555 Damsgårdstunnelen lyses ut
Skal ha en omfattende oppgradering.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Oppgradering av rv. 555 Damsgårdstunnelen i Bergen blir nå lyst ut, og fristen for å melde sin interesse er 23. februar.
Damsgårdstunnelen åpnet i 1993, og den er 2360 meter lang. Det er en toløpstunnel med to felt hver retning, i tillegg til ramper. Årsdøgnstrafikken er på over 40.000 kjøretøy.
- Tilstanden på eksisterende teknisk utrustning er dårlig, og tunnelen må oppgraderes for å dekke kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Alt utstyr i og utenfor tunnelen skal byttes ut, og erstattes med nytt som ivaretar dagens krav, sier byggeleder Ruben Onarheim i Statens vegvesen.
Dette omfatter blant annet:
- Nytt ventilasjonsanlegg
- Nytt belysningsanlegg med både nytt lys i tunneltaket og sammenhengende evakueringslys.
- Det skal legges opp slukkevann til brannvesenet
- Ny løsning for håndtering av utslipp og tunnelvaskevann som ivaretar utslippskrav.
- Ny skilting med bommer, kjørefeltsignal og variable skilt.
- Nødstasjoner med brannslukkere og telefon
- Kamera med dekning igjennom hele tunnelen som gir alarm ved hendelser.
- Det skal bygges 3 nye tekniske bygg. Ett av disse skal bygges i ny fjellhall inne i tunnelen.
Foreløpig tidsplan for oppgraderingen:
- Entreprenørene har frist til 23. februar for å melde interesse til prekvalifisering.
- Frist for innlevering av første tilbud er 14. april.
- Oppstart blir etter sommerferien 2023
- Arbeidene skal være ferdigstilt høsten 2025.
Det utlyste arbeidet er en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet vil ved prekvalifisering velge ut inntil fire leverandører til å konkurrere om oppdraget.