ROTERENDE TELESKOPLASTERE: Det er gjort mye med Manitou MRT-maskinene, både innvendig og utvendig. I Norge vil maskinene i serien Vision+ tas inn av forhandler Hesselberg Maskin. Foto: Manitou
ROTERENDE TELESKOPLASTERE: Det er gjort mye med Manitou MRT-maskinene, både innvendig og utvendig. I Norge vil maskinene i serien Vision+ tas inn av forhandler Hesselberg Maskin. Foto: Manitou

Stor Manitou-lansering

MASSE NYTT: Manitou lanserte «haugevis» av nye maskiner i april. Kanskje mest spennende er de nye roterende teleskoplasterne som inneholder 20 nye patenter!

Publisert Sist oppdatert

Manitou MRT kalles maskintypen som i fremtiden kommer i to utstyrsnivåer, MRT Vision eller MRT Vision+. Sistnevnte er litt bedre utstyrt, og er maskinene den norske importøren Hesselberg Maskin AS vil ta inn til Norge. Vision+ består av seks modeller med løftehøyde fra 22 meter til 35 meter, og løftekapasiteter fra 6 til 7 tonn. For ordens skyld består MRT Vision-serien av fire modeller med løftehøyde 16 meter til 22 meter, og løftekapasiteter på 4,5 tonn, men det er som nevnt Vision+ Hesselberg Maskin vil satse på i Norge.

- MRT Vision+ inneholder en mengde forbedringer innenfor brukervennlighet, sikkerhet, komfort og ytelser for brukeren. Og ikke minst, forbedret total lønnsomhet for eier, sier Thor Tveter, salgssjef for Manitou i Hesselberg Maskin.

Helt ny hytte

Det første man legger merke til på maskinene, er den nye hytta med sin spesielle utforming og glasstak uten sikkerhetsgitter. Glasstaket er forsterket og tåler så mye at gitteret kunne tas vekk, og likevel tilfredsstille FOPS- og ROPS-kravene. Utformingen av hytte, maskin generelt og fraværet av gitteret, gir mye bedre sikt fra førerplassen enn tidligere.

FØRERMILJØET: Hytta er helt ny på MRT Vision+. Foto: Manitou
FØRERMILJØET: Hytta er helt ny på MRT Vision+. Foto: Manitou

Inne i hytta er det også en fullstendig oppgradering fra tidligere. Touchskjermen er på røslige 12,1 tommer, og innholdet består av 8 hovedsider/temaer som oppgis å være meget intuitive. En liten detalj på de nye joystickene som følger førerplassen, er at et grønt lys på toppen aktiveres når joysticken er aktiv. Øvrige knapper er også integrert i førerkonsollen, inkludert en liten joystick i konsollen på høyre side for håndtering av støttelabbene. Bak førerstolen på høyre side er radiostyringen plassert. Med denne kan føreren håndtere hele maskinen og funksjonene enten fra en kurv på maskinen eller fra bakkenivå. Det er nytt at maskinen kan kjøres fra fjernkontroll, uten noen i førerhytta.

Tilgang fra fire sider

En annen ganske synlig endring på maskinene, er at det nå er trappetrinn og tilgang fra fire sider (foran, bak, høyre og venstre). I hytta er det montert lange håndtak på begge sider av døråpningen slik at personen som skal inn eller ut alltid har noe å holde fast i. Det er også flatt gulv uten karm når man skal inn og ut, dette reduserer sjansene for å snuble.

Det er kun én nøkkel som passer til alle dører og luker rundt på maskinen. Like bak førerplassen er luken inn til hydraulikksystemet som er forbedret og gir 30% raskere bevegelser. Ellers er motor, kjølesystem og diesel- og AdBlue-påfylling fra bakkenivå og det er tatt spesielt hensyn for tilgang til filtre, oljepeilepinne, påfylling etc. Alle maskinene leveres med Yanmar Steg V-motorer i litt ulike effektklasser (115 hk til 211 hk). Manitou hevder at forbruket skal være 10% lavere med de nye maskinene sammenlignet med tilsvarende og nåværende modeller, samt at totalkostnadene for å eie de nye maskinene sammenlignet med tidligere er 5% lavere. Maskinene har CVT automatisk girkasse og toppfart på 40 km/t.

FAST BOM: Manitou lanserer også to kompakte teleskoplastere med fast bom, MT 730 og MT 930 som begge er under to meter brede og to meter høye. Foto: Manitou
FAST BOM: Manitou lanserer også to kompakte teleskoplastere med fast bom, MT 730 og MT 930 som begge er under to meter brede og to meter høye. Foto: Manitou

Serien kommer også med elektriske og oppvarmede speil, LED-lys rundt hele maskinen, DSB flyttbare betjeningsknapper og start/stopp system.

Manitou MRT Vision+ er tilgjengelig fra begynnelsen av 2022, og det meldes også at hele serien vil bli elektrifisert på sikt.

To nye med fast bom

Under lanseringen viste Manitou også to nye og meget kompakte maskiner med fast bom, MT 730 H og MT 930 H/HA (7 og 9 meters løftehøyde og tre tonns løftekapasitet). Maskinene er under to meter høye og to meter brede, og er bygget på samme lest som MT 625 (en av de mest populære Manitou-maskinene med fast bom), men nyhetene får høyere kapasiteter, både i høyden og på gaflene. Apropos gafler, de nye modellene kommer med såkalte flytende gafler som kan bikkes bakover for å spare plass under transport. De har også hydrostatisk drift. Maskinene kan bestilles på slutten av året, med leveringer fra første eller andre kvartal 2022.

Ultralette Manitou

EUROPA: Manitou starter opp produksjonen av små hjullastere i Europa. Disse er tidligere produsert i USA. Foto: Manitou
EUROPA: Manitou starter opp produksjonen av små hjullastere i Europa. Disse er tidligere produsert i USA. Foto: Manitou

På lanseringen opplyste Manitou også at selskapet kommer med en ny ULM-maskin (Ultra Light Manitou). Inkludert redskap veier den lille teleskoplasteren 2,7 tonn, er 1,9 m høy, 1,5 m bred, kan løfte to tonn og har løftehøyde på fire meter. Det betyr at maskinen kan transporteres på en vanlig henger, f.eks. bak en pickup. Disse kan bestilles på tampen av året, med leveringer ca. tredje kvartal 2022.

Hjullastere

Manitou produserer også flere mindre leddstyrte hjullastere (tidligere Mustang og Gehl, men de senere årene som Manitou). Nytt fra nå, er det at Manitou skal produsere MLA-serien som den heter, i Europa, og levere dem med Steg V-motorer. De fire små MLA-hjullasterne med egenvekt på 2 tonn til 3,5 tonn, og løftekapasiteter fra 0,7 tonn til 1,5 tonn, er fullstendig redesignet og kommer i ny drakt.

Full elektrifisering

Som et siste viktig punkt fra lanseringen til Manitou i april, er at alle de terrenggående liftene skal elektrifiseres. Det er ikke satt noen bestemt dato for når alle modellene kommer som elektriske lifter, men trolig er de på plass i 2022.

Powered by Labrador CMS